Sport Medicine

התועלת של אימונים גופניים בחולי פרקינסון (Neurology)

תכנית אימונים גופניים עם השגחה מינימאלית עשויה להביא לשיפור שיווי-משקל, ניידות, חשש מנפילות ואיכות חיים בחולים עם מחלת פרקינסון, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Neurology במהלך חודש דצמבר. תכנית האימונים הובילה גם לירידה בנפילות בחולים עם מחלת פרקינסון קלה יותר, אך לא בחולים עם מחלה מתקדמת.

מדגם המחקר כלל 231 מבוגרים, בגיל ממוצע של 71 שנים, עם מחלת פרקינסון אידיופטית, שהלכו באופן עצמאי עם או ללא עזרים, נטלו טיפול תרופתי יציב כנגד פרקינסון במשך לפחות שבועיים, נפלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, או הוגדרו בסיכון לנפילות על-בסיס הערכה גופנית.

המשתתפים חולקו באקראי לטיפול סטנדרטי (116 חולים) או לתרגילי שיווי-משקל וחיזוק רגליים במשך 40-60 דקות, שלוש פעמים בשבוע, במהלך שישה חודשים (115 חולים). החולים בקבוצת ההתערבות לקחו חלק בתכנית אימונים קבוצתית חודשית, בהדרכת פיזיותרפיסטי והשלימו את יתר הפעילות הגופנית לבד בביתם. בממוצע, רק 13% ממפגשי האימון היו תחת השגחת פיזיותרפיסט.

בסיכומו של דבר, לא תוארו הבדלים בין הקבוצות בשיעור הנפילות או בשיעור הנופלים, שני תוצאי הסיום העיקריי של המחקר.

עם זאת, מניתוח לפי תתי-קבוצות שתוכנן מראש עלתה אינטראקציה משמעותית עם חומרת המחלה. בחולים עם מחלה פחות חמורה בתחילת הדרך, עם מדד מוטורי לפי UPDRS (United Parkinson’s Disease Rating Scale של עד 26 נקודות) שיעור הנפילות היה נמוך ב-69% בקבוצת ההתערבות בהשוואה לקבוצת הטיפול הסטנדרטי. בחולים עם מחלת פרקינסון חמורה יותר (מדד מוטורי לפי UPDRS של 27 ומעלה) תוארה שכיחות גבוהה יותר של נפילות בקבוצ ההתערבות (P=0.13).

לאחר שישה חודשים, לאחר תקנון לתפקוד הבסיסי, בקבוצת ההתערבות תועדו מדדים טובים יותר משמעותית בהשוואה לקבוצת הביקורת בהערכת שיווי משקל וניידות, עם חשש קטן יותר מנפילות ושיפור במצב הרוח ובאיכות החיים הכוללת.

החוקרים מציינים כי הירידה המשמעותית של 69% בשיעור הנפילות בתת-קבוצה של חולים עם מחלה םחות חמורה עולה בקנה אחד עם הירידה של 67% בשיעור הנפילות לאחר שישה חודשים במחקר קודם להערכת תרגילי טאי-צ’י תחת השגחה מלאה.

עם זאת, חשוב להדגיש את חשיבות מועד האימונים הגופניים, כאשר כיום התערבויות למניעת נפילות מוצעות רק לחולי פרקינסון לאחר נפילה. אולם, מהמחקר הנוכחי עולה כי יש להמליץ על אימונים גופניים בשלב מוקדם במהלך המחלה ולא להמתין עד לנפילה של החולה.

Neurology. 2015;84:304-312

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה