Sport Medicine

האם לקירור מהיר השפעה על שרירים תפוסים? (Am J Sports Med)

התזת אוויר קר מאוד עשוי להביא לתחושה טובה באזורי שרירים מאומצים, אך העליה בפופולאריות של טיפול בקור אינה מונעת כאבי שרירים או פגיעה בכוח השרירים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת American Journal of Sports Medicine.

מדדים אחרים לנזק לשריר, דוגמת נפיחות ופעילות חשמלית בתאי השריר, השתפרו מעט לאחר קירור מהיר, אך בסיכומו של דבר טיפול זה היה חסר תועלת.

לדברי החוקרים, אעפ”י שהצבת קרח על שרירים עשויה לשמש כמשכך כאבים, מחקרים לא העלו תוצאות חד-משמעיות באשר לשאלה אם גישה זו עשויה למנוע נזק לרקמת השריר. במסגרת המחקר הנוכחי נכללו 24 גברים, שהתבקשו לספוג נזק לשריר הזרוע. המתנדבים יישרו שוב ושוב את הזרוע עד שהייתה ישרה לחלוטין כנגד התנגדות.

בתוך יממה השרירים שהפעילו המשתתפים היו כואבים והחוקרים עקבו אחר מצב  השרירים לאורך שבועיים. מחצית מהגברים קיבלו טיפול בקור מיד לאחר הפעילות המאומצת ושוב לאחר יום, יומיים ושלושה ימים, בעוד שהמחצית השניה לא קיבלה כל טיפול נוסף.

הטיפול כלל שלושה מחזורים, כל אחד ארך ארבע דקות וכלל התזת אוויר קר בטמפרטורה של 30- מעלות צלזיוס.

כוח השרירים בשתי הקבוצות צנח יממה לאחר הפעילות, אך הטיפול בקור לא הביא לכל תועלת בקבוצת ההתערבות. כאבי השרירים הגיעו לשיא לאחר מספר ימים מהפעילות המאומצת, עם הטבה הדרגתית במהלך השבועיים הבאים, אך, שוב, בקבוצת ההתערבות לא תועד כל יתרון, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

אחד המדדים שהיה שונה משמעותית בין הקבוצות נגע לתהליך הדלקתי, כפי שנמדד לפי רמות C-Reactive Protein (CRP). רמות החלבון נותרו קבועות בגברים בקבוצת ההתערבות, בעוד שבאלו שלא קיבלו כל התערבות נוספת נרשמה עליה של 93% ברמות החלבון, שלושה ימים לאחר הפעילות המאומצת.

החוקרים ערכו גם בדיקות אלקטרומיוגרפיה (EMG) למדידת היקף הנזק לשרירים במהלך הפעילות. הם מצאו כי בקבוצת ההתערבות שמרו הנבדקים על פעילות השרירים למשך כיומיים. במילים אחרות, בעוד שבשתי הקבוצות נרשמה ירידה בפעילות השרירים, בקבוצת ההתערבות שמרו הנבדקים על פעילות השרירים למשך פרק זמן ארוך יותר לפני ההידרדרות.

עם זאת, החוקרים מוסיפים כי ההבדלים בין הקבוצות היו קלים, ולא זוהתה השפעה על תפקוד השרירים.

החוקרים מציינים כי טיפול בקור עשוי לסייע לחולים לחוש טוב יותר בזמן קבלת טיפול בשל פגיעה בשרירים.

Am J Sports Med 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה