Sport Medicine

תרגילים ייעודיים עשויים למנוע פציעות שרירי מיתר הברך (Am J Sports Med)

חוקרים מדנמרק מדווחים בעקבות מחקר חדש מאוניברסיטת קופנהגן כי בקרב שחקני כדורגל מקצוענים וחובבנים שהקפידו על תרגיל ספציפי לחיזוק השרירים תועדה ירידה בסיכון לפציעות של שרירי מיתר הברך (Hamstring).

התרגילים אורכים כעשר דקות בלבד, וניתנים לביצוע ללא צורך בציוד נוסף.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מתיחות של שרירי ה-Hamstring הן הפציעות הנפוצות ביותר בשחקני כדורגל, וזהו סוג הפציעות האחראי להיעדרות העיקרית מאימונים ומשחקים. הפציעות נובעות לרוב מריצה מהירה ויישור השרירים כדי למנוע מתיחת-יתר של הברך, מתח זה בזמן יישור השריר מוכרת כהתכווצות אקסצנטרית.

מדגם המחקר כלל 50 קבוצות כדורגל מקצועניות וחובבניות בדנמרק, ובחנו את התוצאות במהלך שנה אחת. הם הדריכו מאמנים של מחצית הקבוצות כיצד לבצע תרגילי אימון אקסצנטרים במהלך הפגרה באמצע העונה ולאחר מכן באופן קבוע במהלך העונה.

לביצוע התרגילים, הספורטאים התחלקו לזוגות, כאשר ספורטאי אחד כרע על ברכיו והשני החזיק את גב הקרסוליים והרגליים של הספורטאי הראשון לקרקע. הספורטאי הכורע על ברכיו מתכופף לאט קדימה בזמן שמחזיק את משקלו עם שרירי ה-Hamstrings, עד שמגיע לעמדת כפיפה, אז דוחף עצמו למעלה לאחר שנוגע בקרקע.

הקבוצות ערכו תרגילים אלו עד שלוש פעמים בשבוע במהלך הפגרה בת 10 שבועות בין העונות, לאחר מכן פעם בשבוע לאחר התחלת המשחקים. קבוצות אחרות המשיכו בתכנית האימונים הרגילה, ללא תרגילים נוספים.

מדגם המחקר כלל 942 שחקנים. עד לתום השנה, 67 מהם אובחנו עם פציעה של שרירי מיתר הברך 15 שביצעו תרגילי חיזוק השרירים ו-52 בקבוצת הביקורת. בקרב ספורטאים בקבוצת ההתערבות תועד סיכון מופחת להתפתחות פציעה בשרירים אלו ובהחמרה של פציעה קודמת של שרירי ה-Hamstrings.

עם זאת, כאשר הספורטאים נפצעו, לא נמצא הבדל במשך הזמן בגינו היו מושבתים כארבעה שבועות בכל קבוצה, בממוצע.

החוקרים מדווחים כי מניתוח הנתונים עולה כי על 13 ספורטאים להקפיד על תרגילי חיזוק השרירים, במטרה למנוע פציעה אחת.

אף אחד מהשחקנים לא נפצע במהלך ביצוע התרגילים, אם כי הם דיווחו על כאב שרירי לאחר האימונים המוקדמים.

מומחים בתחום טוענים כי לתרגילים תוצאות מבטיחות עבור ספורטאים שונים.

Am J Sports Med 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה