Sport Medicine

תזונה עשירה בחלבון עשויה לבטל ירידה בייצור גלוקוז הנובעת מפעילות גופנית (מתוך Nutr Metab)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של כתב העת Nutrition and Metabolism עולה כי חסר באנרגיה הנוצר על ידי פעילות גופנית גורם לירידה בייצור גלוקוז. תופעה זו מתבטלת בהנתן תזונה עשירה בחלבון.

צריכת אנרגיה לא מספקת משפיעה על ייצור גלוקוז אנדוגני על מנת לשמור על מסת שריר קבועה. במחקר זה בדקו החוקרים האם חסר אנרגיה הנוצר עקב פעילות גופנית משפיע על מטבוליזם הגלוקוז בהנתן תזונה עשירה בחלבון.

במחקר זה השתתפו 19 גברים בגיל ממוצע של 23 שנים. הגברים חולקו לשלוש קבוצות 2 צרכו תזונה עם תכולת חלבון בינונית (moderate protein MP , כמות של 0.9 גרםק”גיום) וקבוצה אחת צרכה תזונה עשירה בחלבון (high protein HP , כמות של 1.8 גרםק”גיום) במשך 11 ימים. לאחר 4 ימים של איזון אנרגיה (ימים 1-4) עברו הגברים למשטר אשר מבזבז אנרגיה רבה במשך 7 ימים (ימים 5-12) בכל הקבוצות. בשתי קבוצות השאירו החוקרים האנרגיה המתקבלת מהמזון ללא שינוי דבר אשר יצר חסר אנרגתי של 1000 קילוקלוריות ביום (קבוצת חסר עם תזונה של חלבון בינוני DEF-MP ; קבוצת חסר עם תזונה של חלבון גבוה DEF-HP ). בקבוצה השלישית העלו החוקרים את האנרגיה המתקבלת מהמזון על מנת לשמור על איזון אנרגתי (קבוצת איזון עם תזונה של חלבון בינוני BAL-MP ).

החוקרים עקבו אחר מרקרים ביוכימיים של מטבוליזה בימים 4 ו-12, כמו גם אחר ייצור גלוקוז והתרומה של גלוקונאוגנזה לייצור גלוקוז אנדוגני על ידי הזלפת גלוקוז מסומן. כמו כן, חישבו החוקרים שיעור פרוק גליקוגן.

החוקרים מצאו כי רמת beta-hydroxybutyrate עלתה, ואילו רמות הגלוקוז והאינסולין בדם ירדו מיום 4 ליום 12 בכל הקבוצות. קבוצת DEF-MP הדגימה ירידה בייצור גלוקוז מיום 4 ליום 12 בשל ירידה בפרוק גליקוגן מיום 4 ליום 12 (P<0.05 ). בניגוד לקבוצה זו, קבוצות BAL-MP ו-DEF-HP שמרו על רמת ייצור גלוקוז מאוזנת מיום 4 ליום 12 על ידי שמירה על פרוק גליקוגן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חסר אנרגיה הנוצר על ידי פעילות גופנית גרם לירידה בייצור גלוקוז. תוספת חלבון בתזונה ביטל תופעה זו.

Nutr Metab. 2011;8:26

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה