Psychiatry Other

בידוד חברתי ובדידות מלווים בסיכון מוגבר לתמותה, התקפי לב ואירועים מוחיים (J Am Heart Assoc)

בהצהרה מדעית חדשה מטעם ה-AHA (American Heart Association) שפורסמה בכתב העת Journal of the American Heart Association דווח כי מבוגרים מבודדים חברתית או בודדים מצויים בסיכון מוגבר לאוטם לבבי, אירוע מוחי ותמותה, ללא תלות בגורמי סיכון אחרים.

בידוד חברתי מוגדר כמגע בין-אישי לא-תדיר עם אנשים אחרים ובדידות הינה כאשר חש כי הוא לבד או שהקשרים שלו עם אחרים הם בהיקף קטן מכפי שהיה רוצה. על-פי ההערכות, כרבע מהקשישים בגילאי 65 שנים ומעלה בארצות הברית מבודדים חברתית, כאשר חלק גדול עוד יותר סובל מבדידות. עם זאת, הבעיה אינה תקפה רק לקשישים כאשר ממחקרים עולה כי גם מבוגרים צעירם יותר חווים בידוד חברתי ובדידות, אותם ניתן לייחס לשימוש נרחב יותר ברשת החברתית וירידה בהיקף פעילויות בין-אישיות.

המומחים בחנו את הנתונים ממחקרים תצפיתיים והתערבותיים אודות בידוד חברתי במטרה לבחון את ההשפעה של אלו על הבריאות הקרדיווסקולארית ובריאות המוח.

העדויות בספרות תואמות לקשר ישיר בין בידוד חברתי, בדידות ותמותה עקב מחלת לב כלילית ואירוע מוחי. לדוגמא, מטה-אנליזה אחת של 19 מחקרים הראתה כי בידוד חברתי או בדידות מעלים את הסיכון למחלת לב כלילית בהיקף של 29%; מרבית המחקרים הללו התמקדו באוטם לבבי חד ו/או תמותה עקב מחלת לב כלילית.

מטה-אנליזה של שמונה מחקרים תצפיתיים הראתה כי בידוד חברתי ובדידות מלוות בעליה של 32% בסיכון לאירוע מוחי, לאחר תקנון לגיל, מין ומצב סוציו-אקונומי.

בספרות יש גם עדויות לפיהן בידוד חברתי ובדידות מלוות בפרוגנוזה גרועה יותר של מבוגרים עם מחלת לב כלילית או היסטוריה של אירוע מוחי.

סקירה שיטתית אחת מצאה כי אלו המדווחים על בידוד חברתי עם מחלת לב כלילית היו בסיכון גבוה פי 2-3 לתחלואה ותמותה בתוך שש שנים, ללא תלות בגורמי סיכון למחלות לב. מחקר אחר הצביע על עליה של 40% בסיכון להישנות אירוע מוחי או אוטם לבבי במבוגרים מבודדים חברתית עם עד שלושה מגעים חברתיים בחודש.

בספרות הרפואית נתונים מוגבלים יותר אודות הקשר בין בידוד חברתי ובדידות עם אי-ספיקת לב, דמנציה וליקוי קוגניטיבי. בנוסף, לא ברור אם בידוד חברתי אמיתי או דווקא תחושה של בדידות משפיעים יותר על הבריאות הקרדיווסקולארית והמוחית, מאחר ומחקרים מעטים בחנו את השתיים באותו מדגם.  עם זאת, ממחקר שפורסם בכתב העת Neurology עלה כי בקשישים שדיווחו על תחושת בידוד חברתי תועד תפקוד קוגניטיבי גרוע יותר בהשוואה לאלו שלא דיווחו על בידוד חברתי והיו בסיכון גבוה ב-26% לדמנציה במהלך המעקב.

המומחים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לפתח ולבחון התערבויות לשיפור הבריאות הקרדיווסקולארית ובריאות המוח במבוגרים בודדים או מבודדים.

 

J Am Heart Assoc. Published online August 4, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב- Hydroxychloroquine מלווה בסיכון מופחת לאוטם לבבי, אירוע מוחי ואירועים תרומבואמבוליים אחרים בחולים עם אבחנה של לופוס, השפעה מגנה זו פוחתת לאחר הפסקת הטיפול התרופתי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין חשיפה ל- Hydroxychloroquine ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולי לופוס. מדגם המחקר כלל 52,883 […]

  • שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    הפרעה בשונות היומית בקצב הלב מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים ותמותה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת רבת-שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 349 חולים עם סוכרת מסוג 2 (81%) או מסוג 1 ממחקר CHAMPION; כמחציתם היו נשים ובגיל ממוצע […]

  • תוצאות מבטיחות לפסילוציבין במינון גבוה לטיפול בדיכאון (BMJ)

    תוצאות מבטיחות לפסילוציבין במינון גבוה לטיפול בדיכאון (BMJ)

    מינון גבוה של פסילוציבין מלווה בהקלה גדולה יותר בתסמיני דיכאון לעומת פלסבו או Escitalopram, ללא סיכון מוגבר לאירועים חריגים חמורים, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת BMJ. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת התועלת של טיפול מונותרפי בתכשירים פסיכדליים לעומת Escitalopram בחולים עם אבחנה קלינית של דיכאון. הסקירה כללה 811 משתתפים (גיל ממוצע של 42.49 […]

  • האם קטמין עדיף על נזעי חשמל בטיפול בדיכאון בינוני עמיד לטיפול? (JAMA Netw Open)

    האם קטמין עדיף על נזעי חשמל בטיפול בדיכאון בינוני עמיד לטיפול? (JAMA Netw Open)

    בחולים עם דיכאון בדרגה מתונה עד פחות מחמורה העמיד לטיפול קודם תתכן תועלת לטיפול בקטמין במקום ניסיון טיפול בנזעי חשמל (Electroconvulsive Therapy, או ECT), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם דיכאון עמיד לטיפול סובלים מעומס תחלואה רב ושיעורים גבוהים יותר של פגיעה עצמית […]

  • טיפול במעכבי SGLT-2 מפחית את הסיכון לסיבוכים כלייתיים משנית ללופוס ואי-ספיקת לב בחולי לופוס וסוכרת מסוג 2 (JAMA Netw Open)

    טיפול במעכבי SGLT-2 מפחית את הסיכון לסיבוכים כלייתיים משנית ללופוס ואי-ספיקת לב בחולי לופוס וסוכרת מסוג 2 (JAMA Netw Open)

    הטיפול במעכבי SGLT-2 מפחית משמעותית את הסיכון לסיבוכים כלייתיים של לופוס, דיאליזה והשתלת כליה בחולים עם אבחנה של לופוס וסוכרת מסוג 2, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מהנתונים עולה עוד כי מעכבי SGLT-2 הפחיתו את הסיכון לאי-ספיקת לב ותמותה מכל-סיבה. להערכת הקשר בין טיפול במעכבי SGLT-2 ובין הופעת או התקדמות […]

  • ויטיליגו מלווה בשיעור גבוה של הפרעות פסיכיאטריות בילדים כהי־עור (JAAD International)

    ויטיליגו מלווה בשיעור גבוה של הפרעות פסיכיאטריות בילדים כהי־עור (JAAD International)

    בילדים כהי־עור עם ויטיליגו שיעור גבוה יותר משמעותית של הפרעות פסיכיאטריות, כולל דכאון, מחשבות אובדניות והפרעות התנהגות, בהשוואה לביקורות תואמות ללא ויטיליגו, כך עולה מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת שפורסמו בכתב העת JAAD International. המחקר הרטרוספקטיבי, מקרה-ביקורת, נערך בבית החולים Texas Children’s Hospital ביוסטון וכלל 327 ילדים עם ויטיליגו ו-981 ביקורות תואמות ללא ויטיליגו. גיל המשתתפים הממוצע […]

  • כריתת תוספתן משפרת הישרדות בקשישים שבריריים עם דלקת תוספתן (JAMA Netw Open)

    כריתת תוספתן משפרת הישרדות בקשישים שבריריים עם דלקת תוספתן (JAMA Netw Open)

    בקשישים עם דלקת תוספתן חדה ללא סיבוכים אשר עברו ניתוח בתוך יממה מהאשפוז תועדו שיעורי הישרדות גבוהים יותר באשפוז בהשוואה לאלו שטופלו שמרנית או עברו ניתוח בשלב מאוחר יותר, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 24,320 קשישים (גיל חציוני של 72 שנים, 50.9% נשים) עם דלקת תוספתן ללא-סיבוכים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה