pharmacology

האם תוספי ויטמינים C ו-E מורידים את השכיחות של סיבוכים הריוניים? (מתוך American Journal of Obstetrics & Gynecology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר מבוקר ורב-מרכזי חדש אשר בוצע בהקצאה אקראית ופורסם בגיליון מרץ של הירחון American Journal of Obstetrics & Gynecology עולה כי נטילה פרה-נטאלית של תוספי ויטמינים C ו-E אינה מורידה את שיעור הפרה-אקלמפסיה או יתר לחץ דם הריוני (Gestational hypertension, GH), ומאידך עלולה להיות קשורה בסיכון מוגבר למות העובר או לתמותה פרי-נטאלית ול-Preterm Prelabor Rupture of Membranes (PPROM).

החוקרים מסבירים כי קיימות ראיות התומכות בהשערה לפיה דחק חימצוני, שהינו חוסר איזון בין גורמים פור- ואנטי-אוקסידנטיים, ממלא תפקיד חיוני בהתפתחות של הפרעות היפרטנסיביות בהיריון. לפיכך, ביקשו לבחון במחקרם זה את השאלה שמא תוספי ויטמינים C ו-E מורידים את ההיארעות של יתרלחץ דם הריוני והמצבים הנלווים לו בקרב נשים המצויות בסיכון נמוך ובקרב אלו המצויות בסיכון גבוה.

הנבדקות רובדו על פי הערכת סיכון והוקצו אקראית לקבל תוספים יומיים של ויטמין C במינון 1 גרם וויטמין E במינון 400IU, או לחילופין תרופת דמה. היעד העיקרי של המחקר היה יתר לחץ דם הריוני על סיבוכיו.

מבין 2,647 נשים שנבחרו באקראי, נותח מידע אודות 2,363 מהן, וזאת מאחר והמחקר הופסק מוקדם מהמתוכנן בשל הזיהוי של תופעות שליליות הקשורות בתוספים שנבדקו. הקבוצות לא נבדלו ביחס לסיכון ליתר לחץ דם הריוני או סיבוכיו (RR, 0.99; 95% CI = 0.78-1.26), ואולם תוספי ויטמינים C ו-E נקשרו בתוצא של סיכון מוגבר למות העובר או לתמותה פרי-נטאלית, כמו גם ל-PPROM.

בין מגבלות המחקר מציינים החוקרים חוזק סטטיסטי נמוך בשל הפסקת המחקר בטרם עת.

החוקרים מסכמים כי תוספי ויטמינים C ו-E לא הביאו לירידה בשיעור הפרה-אקלמפסיה או GH, אולם הביא לעלייה בסיכון למות העובר, לתמותה פרי-נטאלית או ל-PPROM. על אף שעדיין לא ברור מהו המנגנון העומד בבסיס ממצא זה, הם מוסיפים, ישנן חששות שעולים לאחרונה לפיהם תוספי ויטמינים אלו במינונים שנבחנו עלולים להגביר את הסיכון לתוצאי היריון שליליים נוספים, ובהם משקל לידה נמוך ו-PPROM. לפיכך, לאור הידע הקיים, מסיקים החוקרים כי תוספי ויטמינים C ו-E במינונים האמורים אינם מומלצים לנשים הרות למניעת תוצאי היריון שליליים, לרבות פרה-אקלמפסיה.

Am J Obstet Gynecol. 2010;202:239.e1-239.e10

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה