Lung Cancer

האם חולים עם סרטן ריאות מאובחן קלינית מטופלים יתר על המידה? (מתוך כנס ה-European Lung Cancer Conference)

בחולים עם סרטן ריאות בשלב מוקדם, המאובחן קלינית, שיעורי הישרדות ספציפיים לממאירות גבוהים יותר, בהשוואה לחולים עם ממאירות שאובחנה פתולוגית, ממצאים המעלים את השאלה אם חולים רבים שאובחנו קלינית מטופלים יתר על המידה למחלה שפירה.

מניתוח הנתונים אודות למעלה מ-7,000 חולי סרטן בשלב מוקדם עולה כי שיעורי ההישרדות הספציפיים לממאירות בחולים עם ממאירות שאובחנה קלינית היו גבוהים כמעט ב-20%, בהשוואה לאלו שמחלתן אובחנה בבדיקה פתולוגית.

מבין 7,050 החולים שנכללו במחקר, 91% אובחנו בעקבות ממצאים פתולוגיים, 9% אובחנו קלינית. הגיל החציוני של המשתתפים עמד על 75 שנים, חציון משך המעקב עמד על 17 חודשים ו-58% אובחנו עם מחלה קלינית בשלב T1.

מניתוח חד-משתנים עלה כי אבחנה קלינית לוותה בעליה משמעותית בסיכויי הישרדות ספציפיים לממאירות לאחר שנתיים, בהשוואה לאבחנה פתולוגית (74.1% לעומת 63.1%). דפוס זה חזר על עצמו לאחר חמש שנים, עם שיעורים מקבילים של 48.8% ו-38.1%, בהתאמה.

מניתוח חד-משתנים עלה עוד כי אבחנה קלינית לוותה בעליה קטנה בהישרדות כוללת, בהשוואה לאבחנה פצולוגית, עם שיעור של 57.3% לעומת 50.7% לאחר שנתיים, אך הבדל זה נעלם לאחר חמש שנים, עם שיעורי הישרדות כוללים של 21.2% ו-21.0%.

מניתוח רב-משתנים, שלקח בחשבון גיל, גזע, מין, מצב משפחתי, שלב קליני, צד המחלה, מיקום הגידול, דרגת עוני, רמת הכנסה ומצב השכלה, עלה כי אבחנה קלינית לוותה בשיפור משמעותי בהישרדות ספציפית לממאירות, עם יחס סיכון מתוקן לתמותה של 0.82.

לאבחנה קלינית לא הייתה השפעה על הישרדות כוללת, בהשוואה לאבחנה פתולוגית, עם יחס סיכון מתוקן של 1.01.

מניתוח נוסף עלה כי בחולים עם אבחנה קלינית בשלב T1a ואלו עם גידול בגודל 0-1.9 ס”מ תועדו שיעורי הישרדות ספציפיים לממאירות שהיו טובים יותר, בהשוואה לאלו עם גידולים מתקדמים או גדולים יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיעורי ההישרדות הספציפיים לממאירות הטובים יותר בחולים עם אבחנה קלינית מעידים על טיפול במחלה שפירה, בפרט גידולים קטנים יותר. בחירה נכונה של חולים נדרשת להפחתת פוטנציאל טיפול יתר.

מתוך כנס ה-European Lung Cancer Conference

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה