Lung Cancer

בדיקה גנומית חדשה עשויה לסייע באבחנה של ממאירויות ריאתיות (מתוך כנס ה-ATS)

בדיקה גנומית חדשה עשויה לסייע בשיפור הדיוק האבחנתי של בדיקות ברונכוסקופיה ולחסוך את הצורך בפרוצדורות פולשניות יותר במטופלים עם חשד לממאירות ריאתית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine והוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Thoracic Society.

הבדיקה מבוססת על סיווג מולקולארי של 23 גנים היכולים לזהות שינויים מולקולאריים בתאי אפיתל ברירית מערכת הנשימה. התאים נאספים מדרכי האוויר הפרוקסימאליות בשטיפות ציטולוגיות במהלך ברונכוסקופיה.

מדגם המחקר כלל מעשנים בהווה או בעבר שהשלימו ברונכוסקופיה בחשד לממאירות ריאתית ב-28 אתרים. מדגם המחקר כלל 639 משתתפים, מהם 298 במחקר AEGIS-1 ו-341 במחקר AEGIS-2, שענו על קריטריוני ההכללה.

43% מהבדיקות הברונכוסקופיות לא היו אבחנתיות לממאירות ריאתית, ופרוצדרות פולשניות בוצעו לאחר ברונכוסקופיה ב-35% מהנבדקים עם נגעים שפירים. השטח מתחת לעקומה עמד על 0.78 ו-0.74 במחקרי AEGIS-1 ו-AEGIS-2, בהתאמה, והרגישות והסגוליות עמדו על 88% ו-47% ו-89% ו-47%, בהתאמה.

לשילוב של הבדיקה הגנומית עם ברונכוסקופיה רגישות של 96% במחקר AEGIS-1 ו-98% במחקר AEGIS-2, ללא תלות בגודל או מיקום הנגעים. ב-101 חולים עם סבירות בינונית למחלה ממארת לפני הבדיקה, הערך המנבא השלילי של הבדיקה עמד על 91% בחולים עם תוצאות לא-אבחנתיות בבדיקת ברונכוסקופיה.

החוקרים מציינים כי ייתכנו תוצאות שליליות-שגויות, אך החולים מצויים במעקב ויעברו בדיקות חוזרות. הבדיקה כבר זמינה לשימוש אך האישור הראשוני הוגבל לכ-30 מרכזים ובקרוב הבדיקה צפויה להיות זמינה יותר.

New Engl J Med. Published online May 17, 2015

מתוך כנס ה-ATS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה