Intensive Care

האם טיפול ב- PVI יעיל יותר מאבלציה של AV Node וקוצב ביונטריקולרי במונחים של התקדמות AF ?

ממחקר שבדק חולי אי ספיקת לב (PABA CHF) ושהוצג בפגישה השנתית של Heart Rhythm Society , עולה כי שימוש ב-PVI (pulmonary vein antrum isolation) כטיפול ב-AF (atrial fibrillation) סימפטומטי בחולי HF (heart failure) לא רק מוריד את העול של AF וסימפטומי HF אלא גם יכול לעצור או להפוך את ההתקדמות של חומרת AF.

מחקר זה היה הראשון להשוות ישירות בין PVI ובין AVNA (atrioventricular node ablation) ו-BVP (biventricular pacing) בחולי HF עם AF העמיד לטיפול תרופתי. התוצאות הראשוניות של המחקר הדגימו כי חולים, שטופלו ב-PVI עתידים יותר להיות חופשיים מ-AF לאחר חצי שנה בהשוואה לאלה, שטופלו ב- AVNA/BVP, והם יותר עתידים להשיג שיפור בפרמטרי תפקוד ה-HF, כולל EF (ejection fraction), ניקוד הליכה למשך 6 דקות וניקוד של איכות החיים.

אך יתרונות PVI לא נגמרים שם. התוצאות, שהוצגו בפגישה האחרונה מראים, שחולים, שטופלו ב-PVI צפויים לחוות שיפור בחומרת AF (לעיתים קרובות יש הפיכה מ-AF קבוע ל-AF התקפי), בעוד שחולים המטופלים ב- AVNA/BVP עתידים לחוות הרעה בחומרת ה-AF. לשליש מהחולים בקבוצת ה-PVI היה AF קבוע בנקודת ההתחלה, אך לאחר 6 חודשי טיפול המספר ירד ל-4%. בקבוצת ה- AVNA/BVP ל-28% היה AF קבוע בנקודת ההתחלה והמספר עלה ל-62% לאחר 6 חודשי טיפול.

הממצאים מדגימים, ש-AF ממשיך להתקדם, כשחולים מטופלים על ידי AVNA/BVP, אך AF יכול לעבור רגרסיה בטיפול ב-PVI. למרות ש-PABA CHF הוא קבוצת מחקר קטנה, התוצאות מציעות, שאם רופאים שוקלים טיפול פולשני בחולי AF עם HF והם שוקלים את הסיכונים והיתרונות של AVNA/BVP לעומת אבלציית AF, יש כעת מידע חדש, המציע שאבלציית AF צריך להיות הצעד הראשון בטיפול.

במחקר השתתפו 58 חולים, שטופלו בעזרת AVNA/BVP או בעזרת PVI. לכל החולים היה HF בדרגה 2/3 עם EF שווה או נמוך מ-40% בשלושת החודשים האחרונים, AF סימפטומטי העמיד לטיפול תרופתי אנטי אריתמי והם היו על משטר תרופתי אופטימלי. המאפיינים בנקודת ההתחלה היו זהים בשתי זרועות המחקר. הגיל הממוצע היה 59 ,90% היו גברים, לרובם הייתה מחלת עורקים קורונרים ו-EF ממוצע בנקודת ההתחלה היה נמוך מ-30%. ל-2/3 היה AF התקפי בנקודת ההתחלה עם משך ממוצע של AF של 4 שנים. המעקב נעשה לאחר 3 חודשים ולאחר 6 חודשים. המעקב כלל מבחן הליכה ל-6 דקות, שאלון לגבי איכות חיים, הולטר ל-48 שעות ובדיקת אקו.

פרוצדורת ה-PVI בוצעה תחת אקו תוך קרדיאלי או בעזרת הדרכה אנגיוגרפית. פרוצדורת PVI נוספת אושרה באם הייתה הישנות AF לאחר חודשיים. פרוצדורת AVNA/BVP נעשתה בעזרת קתטר AVNA ואחריו השתלת ICD (implantable cardioverter defibrillator) עם יכולות BVP דרך ליד בחדר שמאל.

התוצאות היו דרמטיות. ל-86% מהנבדקים בקבוצת PVI היה חופש מ-AF לאחר חצי שנה עם או ללא טיפול תרופתי בהשוואה ל-0% בקבוצת AVNA/BVP. חופש מ-AF ומטיפול תרופתי לאחר 6 חודשים היה 68% בקבוצת PVI לעומת 0% בקבוצת AVNA/BVP.

החוקרים גם ניתחו מידע בנוגע להתקדמות ורגרסייה של AF. בנקודת ההתחלה ל-65% מחולי PVI היה AF התקפי ול-35% היה AF קבוע. הדבר השתנה משמעותית כאשר לאחר טיפול ב-PVI 10% הוגדרו כ-AF התקפי, 4% הוגדרו כ-AF קבוע ו-86% כחופשיים מ-AF.

בקבוצת AVNA/BVP ל-72% היה AF התקפי ול-36% היה AF קבוע בנקודת ההתחלה. לאחר 6 חודשי טיפול, ל-38% היה AF התקפי ול-62% היה AF קבוע. אף אחד מהחולים בקבוצה זו לא היה חופשי מ-AF. אף אחד מהמשתנים בנקודת ההתחלה לא ניבא התקדמות של AF בקבוצת AVNA/BVP.

לא היו סיבוכים משמעותים באף אחת מקבוצות המחקר ולא היה הבדל בשיעורי הסיבוכים. בקבוצת PVI היו 3 מקרים של דימום מינורי, אפיזודה אחת של בצקת ריאות ו-2 חולים, שפיתחו סטנוזיס PV א-סימפטומטי קל.

הסיבוכים בקבוצת AVNA/BVP כללו 2 מקרי דימום מינורי, מקרה אחד של בעיה במיקום של הליד ומקרה אחד של קיצוב סרעפתי.

AF לעיתים קרובות ממשיך להתקדם כשחולים מטופלים ב- AVNA/BVP, אך הוא עשוי לעברו רגרסייה בטיפול ב-PVI. חולים בקבוצת PVI הצליחו להשיג 86% של חופשיות מ-AF ושיפור גדול יותר ב-EF. כמו כן, לא היו הבדלים בשיעורי הסיבוכים בין 2 הקבוצות.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב-Hydroxychloroquine עשוי להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי לופוס (JAMA Netw Open)

    טיפול ב- Hydroxychloroquine מלווה בסיכון מופחת לאוטם לבבי, אירוע מוחי ואירועים תרומבואמבוליים אחרים בחולים עם אבחנה של לופוס, השפעה מגנה זו פוחתת לאחר הפסקת הטיפול התרופתי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין חשיפה ל- Hydroxychloroquine ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולי לופוס. מדגם המחקר כלל 52,883 […]

  • שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    שינויים חריגים בקצב הלב מלווים בסיכון מוגבר לתמותה בחולי סוכרת (מתוך כנס ה-EASD)

    הפרעה בשונות היומית בקצב הלב מלווה בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים ותמותה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת רבת-שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 349 חולים עם סוכרת מסוג 2 (81%) או מסוג 1 ממחקר CHAMPION; כמחציתם היו נשים ובגיל ממוצע […]

  • האם ניתוח בלוטת התריס מעלה את הסיכון למחלת כליות? (J Clin Endocrinol Metab)

    האם ניתוח בלוטת התריס מעלה את הסיכון למחלת כליות? (J Clin Endocrinol Metab)

    בקרב חולים לאחר ניתוח כריתה מלאה של בלוטת התריס סיכון מוגבר לאבחנה של מחלת כליות כרונית, בעיקר במקרים של היפופאראתירואידיזם לאחר ההתערבות הניתוחית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות טיפול תרופתי יומי, היפופאראתירואידיזם, סיכון נפוץ לאחר כריתה מלאה של בלוטת התריס, מלווה […]

  • כאב בטן מעיד על מעורבות מערכת העיכול בילדים עם לופוס (Lupus)

    כאב בטן מעיד על מעורבות מערכת העיכול בילדים עם לופוס (Lupus)

    מעורבות מערכת העיכול נפוצה במקרים של הופעה בילדות של לופוס, כאשר למעלה ממחצית מהילדים מתייצגים עם תסמינים גסטרואינטסטינאליים, הנפוצים בהם כוללים כאבי בטן ועליה באנזימי כבד, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Lupus. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי בחן את שיעורי ההימצאות והמאפיינים של מעורבות מערכת העיכול במקרים של הופעה בילדות של לופוס. מדגם המחקר כלל […]

  • מתן תוך-ניתוחי של דקסמתזון מפחית שימוש באופיואידים בילדים לאחר כריתת שקדים (Can J Anesthesia)

    מתן תוך-ניתוחי של דקסמתזון מפחית שימוש באופיואידים בילדים לאחר כריתת שקדים (Can J Anesthesia)

    מתן תוך-ניתוחי של מנה יחידה של דקסמתזון בילדים שעברו ניתוח כריתת שקדים תחת הרדמה כללית הפחית את הצורך בטיפול באופיואידים סביב ההתערבות הניתוחית, ללא עליה בסיכון לדימום לאחר-ניתוח, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Canadian Journal of Anesthesia. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת ההשפעה של דקסמתזון תוך-ניתוחי על צריכת אופיואידים בילדים עד גיל […]

  • פעילות גופנית מפחיתה סיכון לאשפוזים בקשישים (Am J Prev Medicine)

    פעילות גופנית מפחיתה סיכון לאשפוזים בקשישים (Am J Prev Medicine)

    הקפדה על תכנית אימונים מובנית מלווה בסיכון מופחת לאשפוזים מכל-סיבה בקרב קשישים, עם הבדלים בתועלת לפי מגדר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 718 קשישים (גיל ממוצע של 69.5 שנים, 76.5% נשים) שלקחו חלק בתכנית אימונים מובנית ופרטנית בחדר כושר פרטי. המשתתפים השלימו אימונים […]

  • הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: תרופות וניתוחים להרזיה - למי זה מתאים ומהם הסיכונים?

    הטיפ השבועי עם פרופ' איתמר רז: תרופות וניתוחים להרזיה - למי זה מתאים ומהם הסיכונים?

    שלום וברוכים הבאים לפרק של “טיפ מחדר הרופא”.  היום נדון בנושא שמעורר הרבה עניין וגם לא מעט שאלות – הטיפולים השונים להרזיה. נדבר על הזריקות להרזיה וניתוחים לקיצור קיבה – למי נמליץ על כל אחת מהאפשרויות והאם יש סיכונים שחשוב לקחת בחשבון? בפרק הזה נבחן את ההבדלים בין השיטות, נדבר על מי מתאים לאיזו גישה, […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה