Immunology

חשיפה טרום לידתית למזהמי אוויר קשורה לאירועי צפצופים מוקדמים (מתוך Pediatric Allergy and Immunology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Pediatric Allergy and Immunology ב- 27 באפריל, עולה כי חשיפה טרום לידתית לזיהום אוויר קשורה באירועי צפצופים בתינוקות ובילדים צעירים.

לדברי החוקרים, הממצאים תומכים בהנחה על פיה סיכון לתסמינים נשימתיים בילדות המוקדמת, ולעתים אף מאוחר יותר בחיים, עשוי להווצר ע”י מפגעים סביבתיים במהלך תקופת ההיריון, שבה מערכת הנשימה משלימה את התפתחותה.

במחקר הנוכחי נכללו 339 ילודים לאמהות לא מעשנות, אשר גויסו למחקר בשליש הראשון או השני להריונן.  כל האמהות היו בנות 18 עד 35 שנים, וללא כל מחלה כרונית.

החוקרים השתמשו ברמות PAH (polycyclic aromatic hydrocarbon) בחבל הטבור כמדד לכמות המצטברת שנספגה ע”י העובר טרם הלידה.  על מנת למדוד את השפעת החשיפה ל- PAH טרם הלידה, חישבו החוקרים יחסי שיעורי היארעות (IRRs – incidence rate ratios) עבור מספר הימים בהם הופיעו צפצופים בכל אחת מארבע שנות החיים הראשונות של הילד, לאחר תקנון לעישון סביבתי, מין הילד, מאפיינים אימהיים, מספר הלידות באותה אם ומידת ההיגיינה בבית המשפחה.  כמו כן בוצעה התאמה לחשיפת האמהות לחלקיקים קטנטנים טרם הלידה (PM2.5), ע”י מדידות אישיות במוניטורים לחשיפה בשליש השני להיריון.

מתוצאות המחקר עולה כי 139 ילדים (41%) דווחו ע”י אימותיהם כי חוו לפחות יום אחד של צפצופים.  97 תינוקות (28.6%) חוו אירוע ראשון של צפצופים לפני גיל שנתיים, ו 42 (12.4%) בין הגילאים שנתיים עד ארבע שנים.

למספר ימי הצפצופים במהלך השנתיים הראשונות לחיים היה קשר ישיר עם רמת PAH-DNA טרום לידתית (IRR = 1.69), עם ערכי PM2.5 שעברו דיכוטומיה עפ”י החציון (IRR = 1.38), עם אטופיה של האם (IRR = 1.43) ועם סביבה ביתית מאובקת (IRR = 1.43).

רמת ההשכלה של האם וגיל האם בזמן הלידה היו ביחס הפוך למידת הצפצופים.

לאחר גיל 3 שנים, השפעת החשיפה הטרום לידתית ל- PAH ו PM2.5 לא הייתה עוד מובהקת סטטיסטית.  אולם בעוד שתכיפות אירועי הצפצופים בגילאי 3 או 4 שנים לא הייתה עוד קשורה לחשיפה טרום לידתית למזהמים סביבתיים, היא כן הייתה קשורה לנוכחות אירועי צפצופים לפני גיל שנתיים גורם שכמעט שילש את הסיכון לאירועי צפצופים מאוחרים יותר.

החוקרים מסבירים כי ממצאיהם מדגימים כי הגורמים לאירועי צפצופים חולפים בילדות המוקדמת אינם זהים לאלו המביאים לאירועים כאלו בשלבים מאוחרים יותר. 

החוקרים מוסיפים כי היות ולא הצליחו להדגים השפעת קשר סינרגיסטי בין חשיפות ל- PAH ו PM2.5 על אירועי צפצופים מוקדמים, הממצא מצביע על כך שהשפעת החשיפה הינה בלתי תלויה וייתכן וקשורה במנגנונים ביולוגיים שונים.

במחקר נוסף שפורסם באותו גיליון דווח כי עישון במהלך ההיריון, שהות במעון יום והנקה עשויים להיות קשורים לאירועי צפצופים בתינוקות.  מחקר זה כלל קרוב ל- 29,000 ילדים.

עוד עלה ממצאי המחקר כי תינוקות שסבלו מהצטננות בשלושת חודשי החיים הראשונים היו מועדים כמעט פי שלוש לחוות אירועי צפצופים חוזרים לפני גיל שנה, בהשוואה לתינוקות אחרים.  הודגם סיכון דומה לשהות במעון יום במהלך שנת החיים הראשונה.  גורם סיכון נוסף וחשוב היה עישון אימהי בעת ההיריון, אשר העלה את הסיכון לאירועי צפצופים חוזרים ב 44% – 48%.

לעומת זאת, הנקה במשך יותר משלושה חודשים הייתה קשורה לסיכויים פחותים לאירועי צפצופים חוזרים בהשוואה הנקה קצרה יותר.

החוקרים מסבירים כי ייחודיות מחקר זה היא בכך שנכללו בו מדינות עניות באופן יחסי בדרום אמריקה יחד עם מדינות עשירות יותר במערב אירופה תוך שקלול גורמי סיכון זהים שהראו ברוב המקרים תוצאות דומות.

Pediatr Allergy Immunol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • לראשונה בישראל: כנס בנושא אולטראסאונד וריאות ביילודים ופגים במעיני הישועה

    לראשונה בישראל: כנס בנושא אולטראסאונד וריאות ביילודים ופגים במעיני הישועה

    אתמול (25.9) נערך בבית החולים מעיני הישועה כנס ראשון מסוגו בארץ בנושא אולטראסאונד וריאות ביילודים ופגים. הכנס נהגה והובל על ידי ד”ר לודמילה לו סקיאבו ויינר וד”ר מריה סלוצקי, רופאות בכירות בטיפול נמרץ פגים וילודים במרכז הרפואי מעייני הישועה. בכנס השתתפו ניאונטולוגים ואחיות מומחיות מכל רחבי הארץ. הכנס כלל הרצאות תיאורטיות בנושאי אולטראסאונד ריאות ביילודים […]

  • טיפול ראשוני באפינפרין לתוך הטובוס עשוי להיות עדיף בהחייאה ביילודים בחדר הלידה (J Pediatr)

    טיפול ראשוני באפינפרין לתוך הטובוס עשוי להיות עדיף בהחייאה ביילודים בחדר הלידה (J Pediatr)

    מחקר חדש שפורסם ב-The Journal of Pediatrics הראה כי טיפול ראשוני באפינפרין לתוך הטובוס עשוי להיות עדיף במהלך החייאה ביילודים בחדר הלידה. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • טיפול בלחץ אוויר חיובי עשוי להפחית את הסיכון לתמותה בקשישים עם דום נשימה בשינה (JAMA Netw Open)

    טיפול בלחץ אוויר חיובי עשוי להפחית את הסיכון לתמותה בקשישים עם דום נשימה בשינה (JAMA Netw Open)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי טיפול בלחץ אוויר חיובי (Positive Airway Pressure, או PAP) מלווה בשיעורים נמוכים יותר של תמותה וסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים בקשישים עם דום נשימה חסימתי בשינה, כאשר היענות גבוהה לטיפול מלווה בירידה נוספת בסיכון לתחלואה ותמותה. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 888,835 קשישים (גיל חציוני של 73 שנים; […]

  • עדויות חדשות מצביעות על קשר דו-כיווני בין אסתמה וסוכרת מסוג 2 (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-EASD)

    עדויות חדשות מצביעות על קשר דו-כיווני בין אסתמה וסוכרת מסוג 2 (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-EASD)

    במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes הוצגו תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של 17 מיליון מטופלים מהן עולה קשר דו-כיווני בין אסתמה ובין סוכרת מסוג 2 וכי חומרת אסתמה, ולא משכה, מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות עדויות הרומזות לכך שהקשר בין אסתמה וסוכרת מסוג […]

  • הדור הבא של הפרוביוטיקה | פוסטביוטיקה | הרצאות זמינות לצפייה

    הדור הבא של הפרוביוטיקה | פוסטביוטיקה | הרצאות זמינות לצפייה

    במהלך החודש האחרון התקיימו שני וובינרים העוסקים בפוסטביוטיקה | הדור הבא של הפרוביוטיקה. להרצאת המפגש הראשון ומענה על שאלות השתלמות לחצו כאן להרצאת המפגש השני שהתמקדה בפוסטביוטיקה להפחתה משמעותית של תחלואת חורף בילדים לחצו כאן  

  • האם נוגדי-היסטמינים עלולים לעורר פרכוסים בילדים? (JAMA Netw Open)

    האם נוגדי-היסטמינים עלולים לעורר פרכוסים בילדים? (JAMA Netw Open)

    טיפול בנוגדי-היסטמינים מדור ראשון מלווה בעליה משמעותית בסיכון להופעת פרכוסים בילדים, עליה הבולטת במיוחד באלו בגילאי 6-24 חודשים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים מקוריאה השלימו מחקר חתך להערכת הסיכון לפרכוסים על-רקע טיפול בנוגדי-היסטמינים מדור ראשון. הם בחנו את הנתונים אודות 11,729 ילדים עם אירוע פרכוסי (ביקור בחדר מיון עם […]

  • מתן תוך-ניתוחי של דקסמתזון מפחית שימוש באופיואידים בילדים לאחר כריתת שקדים (Can J Anesthesia)

    מתן תוך-ניתוחי של דקסמתזון מפחית שימוש באופיואידים בילדים לאחר כריתת שקדים (Can J Anesthesia)

    מתן תוך-ניתוחי של מנה יחידה של דקסמתזון בילדים שעברו ניתוח כריתת שקדים תחת הרדמה כללית הפחית את הצורך בטיפול באופיואידים סביב ההתערבות הניתוחית, ללא עליה בסיכון לדימום לאחר-ניתוח, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Canadian Journal of Anesthesia. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת ההשפעה של דקסמתזון תוך-ניתוחי על צריכת אופיואידים בילדים עד גיל […]

  • פעילות גופנית מפחיתה סיכון לאשפוזים בקשישים (Am J Prev Medicine)

    פעילות גופנית מפחיתה סיכון לאשפוזים בקשישים (Am J Prev Medicine)

    הקפדה על תכנית אימונים מובנית מלווה בסיכון מופחת לאשפוזים מכל-סיבה בקרב קשישים, עם הבדלים בתועלת לפי מגדר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 718 קשישים (גיל ממוצע של 69.5 שנים, 76.5% נשים) שלקחו חלק בתכנית אימונים מובנית ופרטנית בחדר כושר פרטי. המשתתפים השלימו אימונים […]

  • ההשפעה של גלולות למניעת הריון על פרופיל השומנים בנערות (J Adolescent Health)

    ההשפעה של גלולות למניעת הריון על פרופיל השומנים בנערות (J Adolescent Health)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Adolescent Health עולה קשר בלתי-תלוי בין שימוש בגלולות למניעת הירון ובין פרופיל השומנים וכן בשינויים בפרופיל השומנים עם הזמן בנערות בריאות. שינויים אלו חשובים במיוחד בנערות עם גורמי סיכון להפרעות בפרופיל השומנים או גורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם.  ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גלולות למניעת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה