Immunology

PTSD קשור לשינויים אפיגנטיים בגנים של תפקוד חיסוני (מתוך ה- Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם ב- Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America ב- 3 במאי, עולה כי אנשים החווים אירועים טראומתיים המובילים ל- PTSD (posttraumatic stress disorder), מדגימים רמות שונות של מתילצית  דנ”א בייחוד בגנים הקשורים לתפקוד חיסוני.

במחקר הנוכחי נטלו החוקרים דנ”א מדגימות דם של 100 משתתפים במחקר ה- DNHS (Detroit Neighborhood Health Study).  שכיחות PTSD באוכלוסיה זו הייתה יותר מפי 2 בהשוואה לזו שנמצאה במחקר אחרים, ייתכן שעל רקע חשיפה רבה לתקיפות אלימות, שדווחו ע”י 50.8% ממשתפי המחקר.

מבין 100 המשתתפים במחקר הנוכחי, 23 סווגו כבעלי “lifetime PTSD”, בהתבסס על 6 קריטריונים אבחנתיים, אשר חייבים לכלול חשיפה לגורם טראומתי המערב איום על החיים או פגיעה חמורה או עדות לאירוע שכזה אצל אדם קרוב או בן משפחה; התגובה כוללת תחושת אימה, חוסר אונים או פחד.  קריטריונים נוספים כללו חויות חוזרות של האירוע מחדש; המנעות מגירויים הקשורים באירוע, יחד עם ירידה בהיענות התקינה; וכן עוררות מוגברת ממושכת.  התסמינים חייבים להמשך חודש ויותר, ולגרום מצוקה או לפגוע בתפקודו החברתי או המקצועי של האדם.

המחקר בדק מאפייני מתילציה של יותר מ- 14,000 גנים ב- 23 נבדקים שאובחנו קלינית עם PTSD, ו 77 נבדקים שנחשפו לאירוע אחד או יותר בעל אופי טראומתי (PTE – potentially traumatic event), אולם אינם עונים על הקריטריונים של PTSD. 

מבחינת דירוג המתילציה: ציון 0 ייצג העדר מתילציה, וציון 1 ייצג מתילציה שלמה.  המחקר הנוכחי הגדיר את הסף להעדר מתילציה כתוצאה של פחות מ- 0.2, והסף למתילציה כתוצאה גבוהה מ- 0.8.  מתילציה באופן טיפוסי נלווית לביטוי נמוך של הגן.

מתוצאות המחקר עולה כי מספר הגנים שלא עברו מתילציה באופן מיוחד, לא היה שונה משמעותית בין קבוצת הנבדקים שחוו PTSD ובין קבוצת הנבדקים ללא PTSD.  יחד עם זאת, הבדל משמעותי היה קיים בין הקבוצות במושגים של מספר הגנים שעברו מתילציה באופן מיוחד (P < .0001).

על אף שכמה גנים שעברו מתילציה באופן מיוחד נמצאו בשתי הקבוצות, מספרם היה נמוך יותר בקבוצת הנבדקים ללא PTSD.

פרט מעניין יותר מכמות הגנים שעברו או לא עברו מתילציה, היה סוג הגנים שהושפעו.  בקבוצת ה- PTSD, בדיקת FAC (functional annotation clustering) הדגימה כי שלושת המקבצים של גנים שלא עברו מתילציה היו קשורים לתגובה דלקתית, תגובה חיסונית ותגובה חיסונית מולדת (innate).  בדיקה מקבילה בקרב קבוצת הנבדקים ללא PTSD זיהתה מקבצי גנים הקשורים להתפתחות, נוירוגנזיס ואיברונים תוך תאיים.

ניתוח של הגנים שעברו מתילציה זיהה איתות, תפיסת קול ותגובה לגירוי זר (xenobiotic stimulus) כאופייניים ביותר למקבצי הגנים בקבוצת ה- PTSD, בעוד שאיתות, פעילות ליפאז, ויכולת קישור של סידן יוני היו האופייניים בקבוצה השנייה.

החוקרים בדקו פעילויות חיסוניות לעומק בקבוצת ה- PTSD, ע”י הערכת רמות הנוגדנים ל- CMV, פרט שזוהה כסמן מרכזי לקיום איום על מערכת החיסון.  רמות הנוגדנים היו שונות משמעותית בין שתי הקבוצות, וגבוהות יותר בקבוצת ה- PTSD (P = .016).

החוקרים מסבירים כי במקרה זה, רמות גבוהות יותר של הנוגדן ל- CMV מייצגות חסר חיסוני.  לדבריהם, רמות גבוהות יותר של נוגדן, מורות על רמות גבוהות יותר של הנגיף דבר אשר פחות צפוי בפרטים ללא פגיעה חיסונית.

אנשים רבים חווים יותר מ- PTE אחד, ומחקרים אחרים הציעו בעבר קשר בין מספר האירועים וחומרת ה- PTSD.  המחקר הנוכחי ניתח את הקשר בין מספר האירועים ורמת המתילציה בכל אתר של דגימות הדנ”א.

ביחס לנבדקים ללא PTSD, לחולי PTSD היו כמעט פי 6 יותר גנים אשר התאימו ביחס הפוך למספר ה- PTEs שהם חוו, וכמעט פי 7 יותר גנים שהתאימו ביחס ישיר למספר ה- PTEs שנחוו (P < .01).  החוקרים מציינים כי חותם ברור למאפייני מתילציה הקשורים למערכת החיסון הופיע רק בקבוצת ה- PTSD.

החוקרים מאמינים כי קיים קשר תלוי מנה בין חשיפה לאירועים טראומתיים ובין מתילציה.  ככל שאנשים ייחשפו ליותר אירועים טראומתיים, כך יעלה מספר השינויים במתילציה בגנום שלהם, ועל כן אין סיכוי שהשינויים במתילציה הופיעו טרם האירועים הטראומתיים.

החוקרים מוסיפים כי ממצאיהם אינם מוחלטים, לאור אופי המחקר הנוכחי, אולם ממצאיהם מרמזים בצורה ברורה על הקשר האפשרי, וקשר צריך להיות מאושש במחקר פרוספקטיבי.

המומחים מוסיפים כי ממצאי המחקר הנוכחי הינם חשובים, אולם מזכירים כי מדובר במחקר חתך, ומדגישים את הצורך במחקר נוסף.

יחד עם זאת, הם מציינים, כל פרשנות של הממצאים הנוכחי מספקת מידע חשוב אם השינויים האפי גנטיים הופיעו טרם הופעת תסמיני PTSD, ניתן ללמוד מכך על מנגנון יצירת PTSD, ואם, מאידך, שינויים אלו משמשים כסמנים ל- PTSD לאחר שהחל, הדבר יכול לשפוך אור על ההתפתחות הטבעית של המחלה מבחינה ביולוגית.

Proc Natl Acad Sci U S A.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • עדויות חדשות מצביעות על קשר דו-כיווני בין אסתמה וסוכרת מסוג 2 (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-EASD)

    עדויות חדשות מצביעות על קשר דו-כיווני בין אסתמה וסוכרת מסוג 2 (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-EASD)

    במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes הוצגו תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של 17 מיליון מטופלים מהן עולה קשר דו-כיווני בין אסתמה ובין סוכרת מסוג 2 וכי חומרת אסתמה, ולא משכה, מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות עדויות הרומזות לכך שהקשר בין אסתמה וסוכרת מסוג […]

  • בדיקת דם פשוטה עשויה לסייע בחיזוי הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס ה-EASD)

    בדיקת דם פשוטה עשויה לסייע בחיזוי הסיכון לממאירות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס ה-EASD)

    רמות IL-6 מוגברות מלוות בסיכון מוגבר לממאירויות על-רקע השמנה בחולים עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 2, כך שבדיקת דם פשוטה עשויה לסייע בזיהוי חולים בסיכון מוגבר לממאירות, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Association for the Study of Diabetes. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת מסוג 2 מלווה בסיכון מוגבר […]

  • תוצאות מבטיחות לפסילוציבין במינון גבוה לטיפול בדיכאון (BMJ)

    תוצאות מבטיחות לפסילוציבין במינון גבוה לטיפול בדיכאון (BMJ)

    מינון גבוה של פסילוציבין מלווה בהקלה גדולה יותר בתסמיני דיכאון לעומת פלסבו או Escitalopram, ללא סיכון מוגבר לאירועים חריגים חמורים, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת BMJ. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת התועלת של טיפול מונותרפי בתכשירים פסיכדליים לעומת Escitalopram בחולים עם אבחנה קלינית של דיכאון. הסקירה כללה 811 משתתפים (גיל ממוצע של 42.49 […]

  • ביטוי מוגבר של גן APOE מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דלקת קרנית בחולים עם זיהום עיני (JAMA Ophthalmology)

    ביטוי מוגבר של גן APOE מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דלקת קרנית בחולים עם זיהום עיני (JAMA Ophthalmology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology עולה כי ביטוי מוגבר של גן APOE (או Apolipoprotein E) מלווה בסיכון מוגבר לנזק לקרנית בחולים עם זיהום חד של העין, עם ספציפיות גבוהה בזיהוי חולים עם דלקת קרנית. מחקר החתך כלל שלושה שלבים לזיהוי סמנים גנטיים הקשורים עם נזק לקרנית בחולים עם זיהום עיני חד בבתי חולים […]

  • פעילות גופנית מפחיתה סיכון לאשפוזים בקשישים (Am J Prev Medicine)

    פעילות גופנית מפחיתה סיכון לאשפוזים בקשישים (Am J Prev Medicine)

    הקפדה על תכנית אימונים מובנית מלווה בסיכון מופחת לאשפוזים מכל-סיבה בקרב קשישים, עם הבדלים בתועלת לפי מגדר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 718 קשישים (גיל ממוצע של 69.5 שנים, 76.5% נשים) שלקחו חלק בתכנית אימונים מובנית ופרטנית בחדר כושר פרטי. המשתתפים השלימו אימונים […]

  • האם קטמין עדיף על נזעי חשמל בטיפול בדיכאון בינוני עמיד לטיפול? (JAMA Netw Open)

    האם קטמין עדיף על נזעי חשמל בטיפול בדיכאון בינוני עמיד לטיפול? (JAMA Netw Open)

    בחולים עם דיכאון בדרגה מתונה עד פחות מחמורה העמיד לטיפול קודם תתכן תועלת לטיפול בקטמין במקום ניסיון טיפול בנזעי חשמל (Electroconvulsive Therapy, או ECT), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם דיכאון עמיד לטיפול סובלים מעומס תחלואה רב ושיעורים גבוהים יותר של פגיעה עצמית […]

  • ויטיליגו מלווה בשיעור גבוה של הפרעות פסיכיאטריות בילדים כהי־עור (JAAD International)

    ויטיליגו מלווה בשיעור גבוה של הפרעות פסיכיאטריות בילדים כהי־עור (JAAD International)

    בילדים כהי־עור עם ויטיליגו שיעור גבוה יותר משמעותית של הפרעות פסיכיאטריות, כולל דכאון, מחשבות אובדניות והפרעות התנהגות, בהשוואה לביקורות תואמות ללא ויטיליגו, כך עולה מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת שפורסמו בכתב העת JAAD International. המחקר הרטרוספקטיבי, מקרה-ביקורת, נערך בבית החולים Texas Children’s Hospital ביוסטון וכלל 327 ילדים עם ויטיליגו ו-981 ביקורות תואמות ללא ויטיליגו. גיל המשתתפים הממוצע […]

  • תוצאות מבטיחות למתן Teclistamab כנגד מחלות אוטואימוניות עמידות לטיפול (N Engl J Med)

    תוצאות מבטיחות למתן Teclistamab כנגד מחלות אוטואימוניות עמידות לטיפול (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Teclistamab, תכשיר המכוון כנגד B-Cell Maturation Agent (או BCMA), הוביל לשיפור פעילות מחלה בארבעה חולים עם מחלות אוטואימוניות עמידות לטיפול. בתיאור מקרה שפורסם בנפרד, Teclistamab השרה הפוגה בחולה עם לופוס עמידה לטיפול. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה