Genetics

ביטוי מוגבר של גן APOE מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דלקת קרנית בחולים עם זיהום עיני (JAMA Ophthalmology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology עולה כי ביטוי מוגבר של גן APOE (או Apolipoprotein E) מלווה בסיכון מוגבר לנזק לקרנית בחולים עם זיהום חד של העין, עם ספציפיות גבוהה בזיהוי חולים עם דלקת קרנית.

מחקר החתך כלל שלושה שלבים לזיהוי סמנים גנטיים הקשורים עם נזק לקרנית בחולים עם זיהום עיני חד בבתי חולים ברחבי ארצות הברית, הודו ותאילנד. החוקרים אספו דגימות מהעיניים הנגועות ובחנו את החולים להערכת נוכחות נזק לקרנית.

בשלב הראשון, בו נכלו 90 חולים, החוקרים זיהו 13 גנים הקשורים עם נזק לקרנית מקבוצה של 36 חולים. הם פיתחו מודל שהדגים דיוק של 85% על-בסיס ביטוי גנים אלו, אשר ירד ל-74% כאשר הוצא גן APOE, הוכחה לכך ש-APOE מנבא נזק עיני.

בשלב השני נכללו 48 חולים והחוקרים תיקפו את הקשר בין APOE ובין נזק לקרנית, כאשר בחולים עם נזק לקרנית תועדו רמות גבוהות יותר של APOE בהשוואה לאלו ללא נזק לקרנית (חציון של 0.23 לעומת 0.04, P=0.04).

בשלב השלישי נכללו שתי קבוצות חולים שכללו בסך הכול 164 משתתפים, כאשר גן APOE הדגים רגישות מתונה (56% ו-45%) וסגוליות גבוהה (88% ו-93%) בקבוצות אלו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במידה וביטוי גן APOE יכול לנבא התפתחות דלקת קרנית בשלב מוקדם במהלך דלקת לחמית, אזי קיימת אפשרות להתערבות מוקדמת יותר ונקיטת אמצעים למניעת הסיבוך העיני.

JAMA Ophthalmology, Aug 15, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה