Diabetes

אכילת תפוחי אדמה לפני ההיריון והסיכון להתפתחות סוכרת הריונית (BMJ)

ממחקר חדש שכלל נתונים אודות למעלה מ-15,000 נשים שלקחו חלק במחקר Nurses’ Health Study עולה כי בנשים שאכלו תפוחי אדמה עד חמש פעמים בשבוע לפני ההיריון תועד סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת היריונית, בהשוואה לאלו שאכלו פחות ממנת תפוחי אדמה אחת בשבוע. החוקרים מצאו עוד כי החלפת ירקות אחרות ו/או דגנים מלאים במקום תפוחי אדמה עשויה להפחית סיכון זה.

מדובר במחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל 15,632 נשים ממחקר Nurses’ Health Study II (שנים 1991-2001). כל הנשים לא סבלו מסוכרת הריונית או מחלות כרוניות לפני ההיריון. צריכת תפוחי אדמה ומוצרי מזון אחר נבחנו כל ארבע שנים. החוקרים אספו מקרים של סוכרת הריונית ראשונה כפי שנקבע על-פי אבחנת רופא של סוכרת הריונית.

במהלך למעלה מעשר שנות מעקב תועדו 854 מקרים חדשים של סוכרת הריונית  מבין 21,693 הריונות יחידים. לאחר תקנון לגיל, לידות קודמות וגורמים תזונתיים ולא-תזונתיים, בנשים שצרכו כמות גדולה יותר של תפוחי אדמה לפני ההיריון תועדו שיעורים גבוהים יותר של סוכרת הריונית. החלפת שתי מנות שבועיות של תפוחי אדמה בירקות, קטניות ודגנים מלאים לוותה בירידה משמעותית של 9-12% בסיכון לסוכרת הריונית. 

מבחינת מגבלות המחקר, החוקרים מציינים כי הן הרגלי התזונה והן האבחנה של סוכרת התבססו על דיווחים עצמיים של המשתתפות, כאשר חומרת הסוכרת לא הייתה ידועה. למעלה מ-90% מהמשתתפים במחקר היו לבנות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אעפ”י שממצאי  המחקר אינם יכולים לקבוע קשר סיבתי, אך הם מעידים על קשר בין צריכה רבה יותר של תפוחי אדמה לפני היריון ובין סיכון מוגבר לסוכרת הריונית, כאשר החלפת תפוחי אדמה בירקות, קטניות ודגנים מלאים עשויה להפחית סיכון זה.

BMJ. Published online January 12, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה