Dermatology other

הופעה מוקדמת של שומות בילדים והשלכותיה העוריות, ההתפתחותיות, הפסיכולוגיות והאנדוקריניות (PEDIATRICS)

CHILD
מאמר שפורסם לאחרונה בעיתון ה-PEDIATRICS עוסק במהלך הטבעי של שומות שהופיעו מוקדם בילדות, והוא הראשון להעריך את הקשר בין הופעה מוקדמת של שומות בילדים לבין השלכות גופניות, התפתחותיות ורגשיות אפשריות. ד"ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר, ומוסיף מהערותיו.

שומות (Melanocytic Moles) מופיעות ברוב הילדים ועשויות להיות מולדות (להופיע כבר בלידה) או נרכשות. נוכחות שומות הינה הסיבה השכיחה להפניה לרופא עור. קיים קשר אמביונלי בין רקמת העור והמערכת הנוירולוגית (האקטודרם), ולאור כך ישנו קשר בין נוכחות שומות לבין סינדרומים התפתחותיים או נוירולוגיים, להם עשויות להלוות השלכות נוירוהפתחותיות ופסיכולוגיות רבות. מבחינה רגשית, ילדים עם שומות עשויים לחוות דכאון ו/או חרדה, ואף עלתה האפשרות שישנו קשר בין נוכחות שומות מולדות להפרעות הורמונליות. רוב המידע המוכר מבוסס על מדגמים קטנים או מקרים בודדים. מאמר שפורסם לאחרונה בעיתון הPEDIATRICS, עוסק במהלך הטבעי של שומות שהופיעו מוקדם בילדות (Early-Onset Melanocytic Moles), והוא המאמר הגדול הראשון להעריך את הקשר בין הופעה מוקדמת של שומות בילדים לבין מגוון ההשלכות הגופניות, ההתפתחותיות והרגשיות.

המחקר הינו מחקר מקרה ביקורת (case control) שכלל למעלה מ-30 אלף מקרים של ילדים עם הופעה מוקדמת של שומות. תוצאות המחקר הראו שילדים עם שומות אינם בסיכון גבוה יותר לתמותה לעומת קבוצת הביקורת. יחס הסיכונים (-Hazard Ratio) למלנומה היה 16.9 ולסרטן עור שאינו מלנומה (לדוגמא- basal cell carcinoma) היה 4.2. בנוסף, מבחינה עורית, נמצא קשר לסיכון מוגבר לויטיליגו (יחס סיכונים 2.96), ולסיכון מופחת לדרמטיטיס אטופית (יחס סיכונים 0.9).

מבחינה רגשית, ילדים עם שומות בולטות נמצאו כבעלי סיכון מוגבר לפתח חרדה (עליה בת 15% בסיכון), דיכאון (עליה בת 26% בסיכון) וכן הדגימו דימוי עצמי נמוך יותר לעומת קבוצת הביקורת.
מבחינה התפתחותית לא נמצא קשר לבעיות התפתחותיות לרבות פיגור התפתחותי, המצאות על הרצף האוטיסטי, הפרעת קשב וריכוז ועוד.

מבחינה אנדוקרינולוגית, הקשר היחיד שנמצא הינו קשר בין הופעה מוקדמת של שומות להתבגרות מינית מוקדמת (יחס סיכונים 1.5).

הערת העורך

על רופאות ורופאי הילדים להתייחס להשלכות של המצאות מוקדמת של שומות בילדים ולספק למשפחות מידע והרגעה, זאת לאור העובדה שהמצאותן עשויה לעורר סטרס, סטיגמטיזציה והשלכות חברתיות. יש להסביר שלרוב, השומות אינן מהוות הפרעה אלא מבנה עור ייחודי. יש להתייחס להשלכות הרגשיות בנוכחות שומות גדולות ובולטות, ולספק מידע על הסיכון המוגבר לסרטני עור ועל הצורך במעקב רופא עור.

 

למאמר ב-PEDIATRICS

 

Early-Onset Melanocytic Nevi: Cutaneous, Developmental, Psychological, and Endocrine Associations
Pediatrics e2024066474

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה