Cardiomiopathy & Cardiology

טיפול בבנזודיאזפינים כנגד אינסומניה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Eur J Prev Cardiol)

טיפול בתרופות ממשפחת בנזודיאזפינים מלווה בסיכון מוגבר למחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם בקרב חולים עם אינסומניה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Journal of Preventive Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעבר הוכח כי סוגים מסוימים של תרופות היפנוטיות, כולל בנזודיאזפינים ותכשירים שאינם בנזודיאזפינים (Z-Drugs), עלולים להביא לעליה בסיכון לאשפוז חוזר ותמותה קרדיווסקולארית כאשר ניתנים לטיפול באינסומניה בחולים עם אי-ספיקת לב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין תרופות היפנוטיות, כולל Z-drugs (בהן Eszopiclone, Zolpidem ו-Zaleplon) ובנזודיאזפינים (Lorazepam, Alprazolam, Diazepam ו-Triazolam) ובין תוצאים קרדיווסקולאריים – מחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב, אירוע מוחי ותמותה קרדיווסקולארית – בחולים עם אינסומניה.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 124,445 משתתפים ממאגר UK Biobank בגילאי 40-69 שנים עם אינסומניה. הם השלימו תקנון לערפלנים, אך מאחר ולא יכלול לשלול הטיה משנית לערפלנים, הם גם השלימו ניתוח רנדומיזציה מנדליאנית להתגבר על הטיית היענות ולבחון לעומק את הקשר בין תרופות היפנוטיות ובין תוצאים קרדיווסקולאריים.

במהלך חציון מעקב של 14.3 שנים, המדגם המותאם כלל 929 מקרים של מחלת לב כלילית, 360 מקרים של אי-ספיקת לב, 262 מקרים של אירוע מוחי ו-180 מקרי תמותה קרדיווסקולארית.

למרות שהחוקרים זיהו עליה מובהקת סטטיסטית בסיכון לאי-ספיקת לב בקרב מטופלים בתרופות ממשפחת Z-Drugs (p=0.017), לא תועד קשר מובהק סטטיסטית בין תרופות אלו ובין הסיכון למחלת לב כלילית, אירוע מוחי ותמותה קרדיווסקולארית. עם זאת, החוקרים זיהו קשר מובהק סטטיסטית בין טיפול בבנזודיאזפינים ובין סיכון מוגבר למחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב ותמותה קרדיווסקולארית (p<0.001).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי בנשים שנטלו באופן קבוע תרופות ממשפחת Z-Drugs תועד סיכון מוגבר למחלת לב כלילית. החוקרים מציינים כי הסיכון המוגבר עשוי לנבוע ממאפיינים פרמקודינמיים, דוגמת מטבוליזם איטי יותר בנשים.

ניתוח רנדומיזציה מנדליאנית אישר כי תרופות ממשפחת Z-Drugs לא לוו בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. עם זאת, עלה חשש בנוגע לבטיחות בנזודיאזפינים וההשפעה האפשרית של תרופות אלו על הסיכון למחלות לב וכלי דם, מאחר והביטוי של GABRG1, אתר מטרה של בנזודיאזפינים, נקשר עם סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב ואירוע מוחי.

בסיכומו של דבר, החוקרים קוראים לקחת בחשבון את ההשפעה הקרדיווסקולארית של בנזודיאזפינים במתן הטיפול התרופתי לחולים עם אינסומניה.

Eur J Prev Cardiol, Aug 2024

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה