תוצאות מעודדות לחיסון כנגד אבולה באפריקה (Lancet)

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet מדווחים חוקרים כי מהמחקר הראשון להערכת חיסונים כנגד אבולה ומרבורג שנערך באוגנדה עולה תגובת נוגדנים ותאי T בכמחצית מהמתנדבים שנבחנו. המחקר נערך בשנת 2009, הרבה לפני מגיפה האבולה הנוכחית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נגיפי Ebola ו-Marburg הם נגיפי המביאים להתפתחות חום המורגי. זן יחיד של נגיף מרבורג וחמישה זנים של נגיף אבולה, כולל Zaire (EBOV) ו-Sudan (SUDV) תוארו עד כה. זנן Zaire אחראי להתפרצות הנוכחית של אבולה במערב אפריקה עם למעלה מ-20,000 מקרים וקרוב ל-8,000 מקרי תמותה.

החוקרים מדווחים על ממצאי מחקר אקראי-מבוקר בשלב Ib להערכת הבטיחות והיעילות של חיסונים כנגד אבולה ומרברוג, שניתנו לבד או ביחד. מבין 108 המבוגרים הבריאים שנכללו במחקר, 30 משתתפים קיבלו חיסון כנגד אבולה ו/או חיסון כנגד מרבורג. קבוצת הפלסבו כללה 18 מתנדבים שטופלו בסליין במקום זאת.

בקבוצת ההתערבות, שלושה מינונים של חיסונים כנגד אבולה ומרבורג פותחו ע”י NIAID וניתנו בזריקה דרך השריר במרווחים של ארבעה שבועות.

החוקרים עקבו אחר אירועים חריגים עם איסוף דגימות דם ביום 0 ובביקורים נוספים עד 104 שבועות לאחר המנה הראשונה של החיסון. הדגימות נבחנו לנוכחות נוגדנים כנגד SUDV ו-EBOV, שני גליקופרוטאינים בחיסון כנגד אבולה ו-MARV. טיטר נוגדנים בבדיקת ELISA של 30 ומעלה הוגדר כתגובה חיובית של תאי T לחיסונים.

בסיכומו של דבר, החיסונים נסבלו היטב, עם תגובה דומה של נוגדנים ותאי T הן בקבוצת המשתתפים שקיבלה חיסון אחד והן בזו שקיבלה את שני החיסונים.

מבין 30 המשתתפים שקיבלו את החיסון כנגד אבולה בלבד, 17 משתתפים (57%) פיתחו נוגדנים כנגד EBOV ו-15 משתתפים (50%) פיתחו נוגדנים כנגד SUDV. תגובת לאי T כנגד גליקופרוטאין של זן Zaire זוהתה ב-19 משתתפים (63%) וב-13 משתתפים (43%) תוארה תגובה כנגד גליקופרוטאין של זן Sudan.

בקבוצת החיסון כנגד מרבורג בלבד, בתשעה משתתפים (31%) זוהו נוגדנים וב-15 משתתפים (52%) תוארה תגובת תאי T לגליקופרוטאין מרבורג.

מבין 30 המשתתפים שקיבלו את שני החיסונים, ב-14 (47%) זוהו נוגדנים כנגד זן Zaire וב-15 (50%) זוהו נוגדנים כנגד זן Sudan, כאשר בשבעה (23%) תוארו נוגדנים כנגד חלבון מרבורג. תגובת תאי T לגליקופרוטאין של זן Zaire ו-Sudane תועדה ב-10 משתתפים (33%) ותגובה כנגד גליקופרוטאין מרבורג תועדה ב-13 משתתפים (43%).

טיטר הנוגדנים היה הגבוה ביותר ארבעה שבועות לאחר המנה השלישית של החיסון וירד לרמות בסיס לאחר 44 שבועות. כאבי שרירים, כאבי ראש ועייפות היו תופעות הלוואי הנפוצות ביותר. נויטרופניה קלה הייתה נפוצה אך לא יוחסה לחיסון.

Lancet 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    הופעה מוקדמת של סרטן מעי גס ורקטום אינה מחייבת מעקב הדוק יותר (Clin Gastro & Hepatol)

    בהשוואה לחולים עם אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בגיל אופייני, באלו עם הופעה מוקדמת של המחלה הממארת לא תועד סיכון מוגבר למחלה מתקדמת ולכן אין צורך בבדיקות קולונוסקופיה תדירות יותר בהשוואה להמלצות בהנחיות הנוכחיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות העלייה בהיארעות הופעה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה