ההשפעה של איזון אגרסיבי של גורמי סיכון על תוצאות אבלציה בחולים עם פרפור פרוזדורים (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי איזון אגרסיבי של גורמי סיכון מביא לשיפור שיעורי ההצלחה בטווח הארוך של אבלציה של פרפור פרוזדורים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם הבדלים בתוצאות ארוכות הטווח של אבלציה של פרפור פרוזדורים, כאשר יתכן והעדר טיפול הולם לגורם המעודד את התפתחות הפרעת הקצב ואיזון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם תורמים לכך. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את ההשפעה של טיפול בגורמי סיכון ומשקל הגוף על תוצאות אבלציה של פרפור פרוזדורים.

מדגם המחקר כלל 281 חולים המיועדים לאבלציה עקב פרפור פרוזדורים, ל-149 מהם עם מדד מסת גוף של 27 ק”ג למטר בריבוע ומעלה עם גורם סיכון לבבי אחד לפחות, הציעו טיפול לאיזון גורמי סיכון בהתאם להנחיות ה-ACC/AHA. לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים, כל 61 החולים שהסכימו להתערבות זו ו-88 הביקורות עברו הערכה כל 3-6 חודשים במרפאה וכן השלימו ניטור הולטר במשך שבעה ימים. החוקרים עקבו אחר שינויים במדדי Atrial Fibrillation Severity Scale.

מהתוצאות עולה כי לא היו הבדלים במאפיינים הבסיסיים, במספר הפרוצדורות או במשך המעקב בין שתי הקבוצות. איזון גורמי הסיכון הוביל לירידה גדולה יותר במשקל הגוף (P=0.002) ולחץ הדם (p=0.006), עם איזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם (P=0.001) ופרופיל השומנים (p=0.01). במהלך המעקב, תדירות פרפור פרוזדורים, משך, תסמינים וחומרת התסמינים ירדו בהיקף גדול יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

שיעורי ההישרדות ללא הפרעת קצב וללא טיפול תרופתי היו גדולים יותר בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת. שיעורי ההישרדות ללא הפרעות קצב לאחר פרוצדורות מרובות היו טובים יותר משמעותית בקבוצת הטיפול בגורמי סיכון, בהשוואה לקבוצת הביקורת (כאשר 16% לעומת 42.4% נטלו תרופות אנטי-אריתמיות).

מניתוח רב משתנים עלה כי סוג פרפור פרוזדורים ואיזון גורמי סיכון הינם גורמים מנבאים בלתי-תלויים להישרדות ללא-הפרעת קצב.

ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות טיפול המכוון לגורמים המעודדים התפתחות פרפור פרוזדורים במסגרת הטיפול לאיזון מקצב הלב.

J Am Coll Cardiol. 2014;64(21):2222-2231

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה