יתר לחץ דם מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (מתוך כנס CTAD)

מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-Clinical Trials on Alzheimer’s Disease עולה כי קיימת אינטראקציה בין יתר לחץ דם ובין הפרופיל הגנטי להעלאת הסיכון למחלת אלצהיימר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם מחלת אלצהיימר, באלו עם הגן APO ε4, המעיד על סיכון מוגבר למחלת אלצהיימר, תועדו רמות גבוהות יותר של עמילואיד-ביתא. גם בביקורות בריאות, נוכחות יתר לחץ דם והגן הנ”ל לוותה ברמה גבוהה יותר של עמילואיד-ביתא במוחם של מבוגרים מעל גיל 70 שנים. למרות הסיכון המוגבר בנוכחות גן APO ε4 , גיל נותר גורם הסיכון המשמעותי ביותר למחלת אלצהיימר.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את האינטראקציה בין יתר לחץ דם ובין נוכחות גן APO ε4 וההשפעה על הצטברות עמילואיד-ביתא במוח. הם התבססו על נתוני ADNI (Alzheimer’s Disease Neuroimaging Initiative) ובחנו את הנתונים אודות 1,013 מבוגרים בגילאי 47-89 שנים, שסווגו לקבוצת ביקורת (נבדקים ללא אף אחד מגורמי הסיכון), קבוצת משתתפים בסיכון גנטי (נבדקים הומוזיגוטים או הטרוזיגוטים ל- ε4), קבוצת נבדקים בסיכון למחלות כלי דם (נבדקים עם אבחנה של יתר לחץ דם או לחץ דם מוגבר) או אלו עם שני גורמי הסיכון (הן סיכון גנטי והן סיכון וסקולארי).

44% מהמשתתפים היו חיוביים ל- ε4, 56% היו שליליים; 65% סבלו מיתר לחץ דם ו-35% היו עם לחץ דם תקין. החוקרים אספו נתונים מלאים אודות כל המשתתפים, כולל נתונים אודות גנוטיפ APOE, בדיקות PET, סריקות 18F-Florbetapir, מידע אודות דמנציה ויתר לחץ דם.

תוצאות בדיקות 18F-Florbetapir הוצגו כמדד SUVR (Standardized Uptake Value Ratio), ותוצאות הסריקות סווגו באופן דיכוטומי לפי סף של 1.1, כאשר יחס מעל 1.1 הוגדר כחיובי לעמילואיד-ביתא, לאחר תקנון לגיל ומדד מסת גוף.

בנבדקים עם שני גורמי הסיכון, שהיו חיוביים ל- ε4 ועם אבחנה של יתר לחץ דם, תועדו מדדי SUVR הגבוהים ביותר. באלו שהיו שליליים ל- ε4ממוצע SUVR עמד על 1.1, בין אם אובחנו עם יתר לחץ דם או ללא אבחנה זו, באלו שהיו חיוביים ל- ε4 מדד SUVR עמד על 1.3 באלו עם לחץ דם תקין וקרוב ל-1.4 בנוכחות יתר לחץ דם.

ההשפעה הסינרגיסטית של יתר לחץ דם בנבדקים חיוביים ל- ε4 תוארה רק בקבוצת הנבדקים עם מחלת אלצהיימר. מעניין לציין כי בחולים עם מחלת אלצהיימר ללא גן ε4, באלו עם לחץ דם תקין תועדו מדדי SUVR גבוהים יותר, בהשוואה לחולים עם יתר לחץ דם.

בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל, מדדי SUVR היו גבוהים באופו דומה, ללא תלות בנוכחות או העדר יתר לחץ דם; במבוגרים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין, מדדי SUVR עמדו על 1.1 ללא תלות בנוכחות יתר לחץ דם.

עוד עולה מהנתונים השפעה דיפרנציאלית של יתר לחץ דם עם הגיל. בנבדקים חיוביים לגן ε4 מתחת לגיל 70 שנים, באלו עם יתר לחץ דם תועדו מדדי SUVR גבוהים יותר, בהשוואה לאלו עם ערכי לחץ דם תקינים. אולם, באלו מעל גיל 70 שנים, באלו עם יתר לחץ דם הצטברות עמילואיד הייתה גדולה יותר משמעותית, בהשוואה לאלו עם ערכי לחץ דם תקינים.

למרות שבאלו שהיו חיוביים ל- ε4 תועד סיכון מוגבר משמעותית לשקיעת עמילואיד נרחבת במוח, יתר לחץ דם הגדיל במידה מסוימת את הסיכון הנ”ל. ללחץ הדם לא הייתה השפעה בנבדקים ללא עדות לגן ε4.

מתוך כנס ה-Clinical Trials on Alzheimer’s Disease

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה