הנחיות חדשות להשלמת בדיקות סקירה לזיהוי לחץ דם גבוה במבוגרים (מתוך ההנחיות המעודכנות מטעם ה-USPSTF)

ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) פרסם טיוטת מסמך המלצות התומכת בבדיקות סקירה לזיהוי לחץ דם גבוה במבוגרים, עם הרחבת ההמלצות הקודמות.

ברקע להנחיות המעודכנות מסבירים המומחים כי יתר לחץ דם היא הפרעה נפוצה, שקטה, העשויה להוביל לתמותה ללא טיפול מתאים. איזון יתר לחץ דם מביא להפחתה משמעותית של היארעות מחלות לב וכלי דם.

ההמלצות הנויות שונות מהצהרות קודמות מאחר וכוללות השוואה של הדיוק של שלוש שיטות מדידה: מדידת לחץ דם במבפראה (מדידה אלקטרונית), ניטור לחץ דם אמבולטורי וניטור לחץ דם ביתי. ניטור לחץ דם אמבולטורי כולל מדידה של לחץ הדם כל 20-30 דקות במהלך 24-48 שעות של פעילות רגילה.

צוות המשימה קבע כי ניטור לחץ דם אמבולטורי צריך לשמש כבדיקת הייחוס לאישור האבחנה של יתר לחץ דם לפי מדידות במרפאה. מסקירת עדויות שפורסמה לאחרונה עלה כי ניטור אמבולטורי עשוי לשלול תסמונת חלוק לבן, בה מזהים ערכי לחץ דם גבוהים רק בתנאים רפואיים.

ניטור לחץ דם אמבולטורי הינה אפשרות מקובלת אך היקף הנתונים בנושא הרבה יותר מוגבל בהשוואה לניטור אמבולטורי. דרושות עדויות נוספות להערכת הדיוק של מדידות “קיוסק” הכוללות מדידות לחץ דם במקומות ציבוריים, דוגמת בתי מרקחת.

אעפ”י שהרושם הוא כי לניטור לחץ דם אמבולוטורי סיכונים מינוריים (דוגמת הפרעה בשינה, אי-נוחות ומגבלה בתנועה), במידה ולא מאשרים את האבחנה קיימת אפשרות לטיפול מיותר בתרופות לאיזון יתר לחץ דם.

צוות המשימה ממליץ על בדיקות סקר שנתיות להערכת לחץ הדם במבוגרים בגילאי 40 שנים ומעלה ונבדקים בסיכון מוגבר, כולל אלו עם ערכי לחץ דם בטווח העליון של הערכים התקינים (130-139/85-89 מ”מ כספית), אלו בעלי עודף משקל או השמנת-יתר, או שחורים. במבוגרים בגילאי 18-39 שנים עם ערכי לחץ דם תקינים (מתחת ל-130/85 מ”מ כספית) וללא גורמי סיכון מומלץ לחזור על בדיקת הסקירה כל 3-5 שנים.

אחת המגבלות של ההמלצות של צוות המשימה נוגעת לכך שאינן לוקחת בחשבון את העלויות, תכניות ביטוח רפואי וכיסוי עלויות ניטור אמבולטורי של לחץ הדם. עוד סוגיה שמעלים מומחים בתחום נוגעת לכך שבהנחיות מטעם ה-JNC8 הומלץ על יעד לחץ דם במבוגרים מעל גיל 60 ללא מחלת כליות כרונית או סוכרת של פחות מ-150/90 מ”מ כספית.

ההמלצות המעודכנות קובעות כי לבדיקות סקירה לזיהוי לחץ דם גבוה במבוגרים תועלת רבה במניעת תחלואה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם והנזקים הכרוכים בבדיקות סקירה הם נמוכים.

מתוך ההנחיות המעודכנות מטעם ה-USPSTF

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה