חשיבות שילוב בדיקת אולטרה-סאונד עם ממוגרפיה במסגרות בדיקות סקר לסרטן שד בנשים עם רקמת שד צפופה (מתוך כנס SABCS)

מתוצאות מחקר חדש מקונטיקט עולה כי יש לקבוע הוספת בדיקת אולטרה-סאונד לבדיקת ממוגרפיה באופן שגרתי בנשים עם רקמת שד צפופה. הערך המנבא החיובי של בדיקת סקירה המשלבת אולטרה-סאונד עלה משמעותית במהלך ארבע השנים הראשונות לאחר חקיקת חוק בנושא. באותה עת, שיעור אבחנת ממאירות עמד על 3.2-4.0 מקרים מכל 1,000 נשים שעברו את בדיקות הסקירה.

במחקר הרטרוספקטיבי בחנו החוקרים נתונים משני מרכזים רדיולוגים בקונטיקט בין אוקטובר 2009 ועד דצמבר 2013. בכל אחת מארבע השנים נערכו כ-30,000 בדיקות ממוגרפיה. בנוסף, בוצעו 2,706 בדיקות אולטרה-סאונד של שדיים צפופים בשנה הראשונה, 3,351 בדיקות בשנה השניה, 4,128 בדיקות בשנה השלישית ו-3,331 בדיקות בשנה הרביעית.

בדיקות האולטרה-סאונד הובילו לאבחנה של 11 מקרי סרטן שד בשנה הראשונה, השנייה והרביעית ו-13 מקרים בשנה השלישית.

למרות שמספר המקרים שזוהה נותר יציב במהלך ארבע שנים, נרשמה ירידה בשיעורי תוצאות שגויות בבדיקות אולטרה-סאונד, לפי מערכת RI-BADS (Breast Imaging Reporting Data System) כממצא חשוד לשקול ביופסיה (קוד 4) או ממצא חשוד מאוד לממאירות יש לנקוט בצעדים הדרושים (קוד 5).

במהלך ארבע שנים הרופאים למדו כיצד לזהות טוב יותר את הממצאים החריגים בבדיקות אולטרה-סאונד העשויים להצביע על ממאירות אמיתית. הערך המנבא החיובי של ממוגרפיה הוא 20-30% ועם ניסיון בבדיקות האולטרה-סאונד מתקרבים לערכים אלו.

הממאירויות שזוהו במהלך המחקר היו מכלל הסוגים ההיסטולוןגים, בעיקר גידולים חיוביים לקולטנים לאסטרוגן וחיוביים לפרוגסטרון, עם מעט מאוד גידולים עם קשרית זקיף חיובית, ללא גרורות לבית שחי ומעט מאוד גורמי סיכון למעט רקמת שד צפופה.

החוקרים זיהו עוד ירידה פרוגרסיבית בגודל הנגעים שזוהו, כאשר הגודל הממוצע עמד על פחות מ-1 ס”מ.  זהו בדיוק סוג הממאירות אותו רוצים לאבחן בבדיקות סקירה, אך לא ניתן לזהותו באמצעות בדיקות ממוגרפיה ודרושה בדיקת אולטרה-סאונד לצורך האבחנה.

מהנתונים עולה כי למרות ש-40-50% מהנשים מסווגות כבעלות רקמת שד צפופה, רק ב-30% משלימים בדיקת אולטרה-סאונד של השד במסגרת בדיקות סקירה לסרטן שד.

מהנתונים עולה כי לאורך זמן, רדיולוגים עשויים להפחית את שיעור תוצאות חיוביות-שגויות ולשמור על שיעורי אבחנת ממאירות דומים. התקווה היא כי מחקרים נוספים ידגימו ממצאים דומים בכל האוכלוסיות ובכל מכוני הדימות.

מתוך כנס SABCS

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

ממצאים אלו עומדים בניגוד למסקנות במאמר שפורסם לאחרונה באתר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה