טיפול ב-Varenicline (צ’מפיקס) להפסקת עישון מביא לעליה ברמות Apolipoprotein A-I בדם רק עם הצלחת הטיפול (Journal of Cardiology)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Cardiology מדווחים החוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי עם טיפול ב- Vareniclineלהפסקת עישון ניתן לזהות עליה ברמות apoA-I (Apolipoprotein A-I) ורמות HDL (High-Density Lipoprotein) בטווח הקצר . רק כאשר הטיפול בגמילה היה מוצלח.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עישון סיגריות משפיע לרעה על פרופיל השומנים בדם וכי הפסקת עישון עשויה להביא לשיפור פרופיל השומנים בטווח הארוך. עם זאת, לא ידוע אם לטיפול תרופתי אינטנסיבי להפסקת עישון השפעה על פרופיל השומנים בטווח הקצר. לפיכך, במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות קצרות הטווח של טיפול להפסקת עישון עם Varenicline על פרופיל השומנים בדם.

מדגם המחקר כלל 86 משתתפים שהשלימו 12 שבועות טיפול להפסקת עישון. כל המשתתפים טופלו ב- Varenicline ולא נערכו שינויים בטיפול התרופתי לאיזון שומנים בדם או רמות הסוכר בדם במהלך הטיפול הנ”ל. במהלך הביקור הראשון והאחרון, נערכו בדיקות להערכת פרופיל השומנים בדם ורמות הסוכר בדם בצום וערכי HbA1c, בשילוב עם בדיקה גופנית.

קבוצת הטיפול המוצלח כללה משתתפים עם עדות להימנעות מעישון בבדיקת פחמן חד-חמצני באוויר ננשף וכללה 69 משתתפים, בעוד שקבוצת טיפול כושל כללה משתתפים שלא הצליחו להפסיק לעשן כליל, עם 17 משתתפים. עם זאת, מספר הסיגריות שעישנו המשתתפים בכל יום פחת בכל המשתתפים בקבוצת הטיפול הכושל.

רמות apoA-I ורמות HDL עלו משמעותית מתחילת המחקר עד לאחר 12 שבועות בקרב משתתפים בקבוצת הטיפול המוצלח (רמות apoA-I של 151.7 מ”ג לד”ל לעומת 158.6 מ”ג לד”ל, בהתאמה, p<0.01; רמות HDL של 54.6 לעומת 57.9 מ”ג לד”ל, בהתאמה, p<0.01); עם זאת, לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בקבוצת הטיפול הכושל (רמות apoA-I של 145.9 לעומת 146.8 מ”ג לד”ל, בהתאמה, p=0.87; רמות HDL של 52.6 לעומת 53.3 מ”ג לד”ל, בהתאמה, p=0.80). גדלי ההשפעה של apoA-I ו-HDL בקבוצת הטיפול המוצלח עמדו על 0.42 ו-0.46, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה כי טיפול מוצלח להפסקת עישון עם Varenicline מביא לשיפור ברמות apoA-I ו-HDL בטווח הקצר. נראה כי לא ניתן להסתפק בהפחתת מספר הסיגריות בכל יום לשיפור פרופיל  השומנים בדם או להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם, אלא להשיג גמילה מוחלטת.

Journal of Cardiology 64 (2014) 318323

הערת המערכת: יש ודאי סיבות קרדיווסקולריות רבות לעודד גמילה מעישון. המחקר הזה מספק עוד סיבה אחת טובה לטפל בגמילה מעישון…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה