מחלת מעי דלקתית מלווה בסיכון מוגבר לפקקת ורידים עמוקים על-רקע צנתר ורידי היקפי (Dis Colon Rectum)

במאמר שפורסם במהדורת דצמבר של כתב העת Diseases of the Colon & Rectum מדווחים חוקרים מניו-יורק על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי מחלת מעי דלקתית הינה גורם סיכון בלתי-תלוי להתפתחות פקקת ורידים עמוקים על-רקע צנתר ורידי היקפי (PICC או Peripherally Inserted Central Catheter).

החוקרים מסבירים כי ידוע על קשר בין מחלת מעי דלקתית ובין קרישיות-יתר ומהמחקר הנוכחי עולה כי על רופאים לבחון את הנתונים היטב ולטווח הארוך בטרם בוחרים בהכנסת צנתר ורידי היקפי.

להערכת הסיכון לפקקת ורידים עמוקים על-רקע צנתר ורידי היקפי, החוקרים ערכו סקירה רטרוספקטיבית של רשומות רפואיות של כל החולים בהם הוכנס צנתר PICC בין השנים 2009-2011. בסיכומו של דבר, תועדו 7,179 מקרים של החדרת צנתר ורידי היקפי.

ההיארעות הכוללת של פקקת ורידים עמוקים על-רקע צנתר עמדה על 2.1%, אך בחולים עם מחלת מעי דלקתית עמדה על 6.8% בהשוואה ל-1.9%.

בחולים עם הפרעות תזונה, ההיארעות היתה גבוהה יותר משמעותית (4.8%) בהשוואה לאלו ללא הפרעות תזונה (1.8%). גיל זוהה כגורם סיכון גם כן, אך לא זוהה קשר מובהק עם סוכרת, ממאירות או עישון.

ניתוח רב-משתנים אישר כי מחלת מעי דלקתית, הפרעות תזונה וגיל מתקדם הינם גורמי סיכון מובהקים לפקקת ורידים עמוקים על-רקע צנתר ורידי היקפי.החוקרים מציינים כי לא הצליחו לקבוע את התועלת של מתן טיפול למניעת פקקת ורידים עמוקים ולעקוב אחר מספר ימי השימוש בצנתר, העשויים לשמש כגורם סיכון משמעותי. כמו כן, אין פרוטוקול סטנדרטי לסקירה סיסטמית על-בסיס בדיקות אולטרה-סאונד.

מאחר ומחלת מעי דלקתית הינה גורם סיכון בלתי-תלוי להתפתחות פקקת ורידים עמוקים על-רקע צנתר ורידי היקפי, החוקרים מסכמים וכותבים כי יש לבחון גישות אחרות, כולל צנתר ורידי מרכזי, הכנסת פורט וצנתרים אנטי-תרומבוטיים.

Dis Colon Rectum 2014;57:1379-1383

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה