דלקת מפרקים שגרונית מעלה את הסיכון ללידה מוקדמת (Arthritis Rheum)

באימהות עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) ואלו עם מחלה קדם-קלינית שכיחות מוגברת של לידה מוקדמת ולידת תינוקות במשקל לידה מעט נמוך בהשוואה לנשים ללא עדות למחלה זו, כך עולה מתוצאות מחקר דני גדול, שפורמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת Arthritis & Rheumatology.

למרות שמחקרים קודמים בחנו את ההשפעה של מחלה ריאומטית במהלך ההיריון, אין מחקרים שהתמקדו באופן ספציפי בדלקת מפרקים שגרונית ומעטים כללו מדדים לגדילת העובר בעת הלידה.

במהלך המחקר אספו החוקרים נתונים אודות קרוב לשני מיליון הריונות יחידים בתקופה שבין 1977-2008, כולל 2,101 יילודים לאימהות עם דלקת מפרקים שגרוינת ו-11,455 יילודים לאימהות עם סימנים קדם-קליניים למחלה.

מהתוצאות עלה כי חשיפה לדלקת מפרקים שגרונית קלינית וקדם-קלינית מלווה בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת בהיקף של 48% ו-32%, בהתאמה. המודל לקח בחשבון את גיל האם, רמת השכלה, לידות קודמות, שנת לידה ודלקת מפרקים באב, שלא זוהה כגורם סיכון (יחס סיכויים של 1.32).

החוקרים זיהו ירידה קלה במשקל הלידה הממוצע (ירידה של 87.04 גרם בתינוקות לאימהות עם דלקת מפרקים שגרונית וירידה של 46.65 גרם בתינוקות לאימהות עם מחלה קדם-קלינית) ומשקל השליה (ירידה של 13.45 גרם ו-4.61- גרם, בהתאמה).

ההבדלים במשקל הלידה, משקל השליה ואורך בלידה נותרו מובהקים סטטיסטית לאחר תקנון לגיל ההיריון, רמז להשפעה ממושכת של דלקת מפרקים שגרונית. מדדים אחרים לגדילה עוברית לא הושפעו מדלקת מפרקים שגרונית או מסימנים מוקדמים למחלה, כולל אורך בלידה, היקף ראש והיקף בטן.

אעפ”י שדרושים מחקרים נוספים להבנת הקשר בין דלקת מפרקים שגרונית באם ובין תוצאות ארוכות טווח, החוקרים מדגישים כי בנשים עם דלקת מפרקים שגרונית חלה ירידה קלה בלבד בגדילת העובר, לה השפעה קטנה, אם בכלל, על הילדים.

Arthritis Rheum. Published online November 13, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה