רבים אינם מעריכים נכונה את הסיכון הכרוך בעישון פאסיבי בחולים עם מחלות לב (JAMA Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת JAMA Internal Medicine, עולה כי רק 17% מהמאושפזים הלא-מעשנים עם מחלת לב כלילית נשאלו אודות חשיפה לעישון ורק 1.4% זכרו כי קיבלו הצעה כלשהי בנוגע לסיכון הכרוך בחשיפה לעישון. החוקרים טוענים כי הממצאים מעידים כי רופאים רבים מפספסים הזדדמנות להדריך נכונה את המטופלים.

לדברי החוקרים, לאחר שקרדיולוגים שואלים מטופל על הרגלי העישון ומבינים כי אינו מעשן, הם לרוב מסתפקים בכך. עם זאת, במטופלים לא-מעשנים עדיין ייתכן סיכון מוגבר לאירועים חדים בשל חשיפה לעישון פאסיבי. החולים אינם מבינים את הסיכון הלבבי הכרוך בעישון פאסיבי ובמידה ורופאים ואחיות לא יעלו שאלות בנושא, הם גם לא ילמדו לעולם.

במחקר הנוכחי בדיקת דם רגישה שימשה לזיהוי קוטינין, סמן לחשיפה לטבק. מהנתונים עלה כי ב-40.3% מהחולים המאושפזים עם מחלת לב כלילית היו רמות קוטינין מדידות, אך רק כמחצית האמינו כי חשיפה לעישון סיגריות הובילה לעליה בסיכון שלהם להתקף לב.

מדגם המחקר כלל 214 חולים לא-מעשנים, שאושפזו ביחידת הלב בבית חולים גדול, באבחנה של מחלת לב כלילית, בתקופה שבין מאי 2010 ועד ינואר 2011. כל המשתתפים השלימו ראיון לצד מיטתם בנוגע לחשיפה לעישון פאסיבי וסיפקו דגימת רוק להערכת רמת קוטינין.

מספר חולים דיווחו כי במהלך החודש האחרון נחשפו לעישון פאסיבי בביתם (13%), במכונית (16%), בעבודה (7%) , או בכל שלושת המקומות (22%). 22% דיווחו על חשיפה לעישון פאסיבי במהלך החודש שקדם לאשפוז ו-15.4% דיווחו על חשיפה בשבוע שלפני האשפוז. עם זאת, בעזרת בדיקה רגישה עם סף זיהוי של 0.05 ננוגרם למ”ל, ריכוז קוטינין זוהה ב-40.3% מהחולים עדות לכך שחולים רבים לא היו מודעים לחשיפה שלהם לעישון סיגריות.

באשר ל-13.6% מהחולים שהתגוררו עם אדם מעשן אחד, או יותר, במרבית המקרים מדובר היה בילד מבוגר שנהג לעשן (7%), לאחריו בן/בת זוג (5.6%) או מבוגר אחר (3.3%).

רק 37% מהחולים זכרו כי רופא או אחות שאלו אותם אודות חשיפה לעישון פאסיבי במהלך אשפוזם ביחידה הקרדיולוגית. כמעט כולם ידעו כי עישון פאסיבי עלול להזיק לבריאות (89%), אך רק 56% האמינו כי החשיפה עשויה להביא לעליה בסיכון להתקפי לב או האמינו כי עשויה להגדיל את הסיכון שלהם להתקף לב.

החוקרים כותבים כי הן חולים מאושפזים והן חולים אמבולטורים עם מחלות לב צריכים להכיר את הסיכון הכרוך בחשיפה לעישון. ממצאי המחקר תומכים בהתייחסות טובה יותר לחשיבות עישון פאסיבי בחולים עם מחלות לב.

JAMA Intern Med 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה