דיאטה עשירה בחומצות שומן לא רוויות קשורה להפחתה של ליפופרוטאינים אתרוגניים בהשוואה לדיאטה עשירה בשומנים רוויים (J Am Heart Assoc)

דיאטה עשירה ב-PUFA (חומצות שומן לא רוויות) , בניגוד לדיאטה עשירה ב-SFA (שומנים רוויים) קשורה להפחתה של ליפופרוטאינים אתרוגניים, כך עולה ממחקר חדש המתפרסם ב-J Am Heart Assoc .

ברקע מציינים החוקרים כי לא ידוע אם לסוג השומן בדיאטה יש השפעה על התגובה הקרדיומטבולית לדיאטה עשירת קלרויות. בנוסף לכך, תוצאות קרדיומטבוליות תת קליניות של עליית משקל מתונה דורשות עדיין המשך מחקר.

בכדי לבחון סוגיות אלה ביצעו החוקרים מחקר בן 7 שבועות, כפול סמיות, בקבוצות מקבילות, אקראי ומבוקר עם 39 משתתפים בריאים ורזים (גיל ממוצע 27+4) שצרכו עוגיות (51% מהקלוריות) משומן ו-44% מהקלוריות מעוגיות, אשר הוסיפו 750 קילוקליות ליום להרגלי התזונה שלהם.

כל העוגיות היו עם אותם מרכיבים, למעט סוג השומן: שומן חמניות עשיר בחומצות שומן לא רוויות (PUFA) או שמן דקל עשיר בחומצות שומן רוויות (SFA) . למרות עליה דומה במשקל בין שתי הקבוצות, יחסי רמות ה-HDL כולסטרול, LDL כולסטרול: HDL כולסטרול, ואפוליפופרוטאין  B  חלקי   AI – פחתו בדיאטת ה-PUFA בהשוואה ל-SFA . (התוצאות בהתאמה: 0.37- לעומת 0.07+ ,  0.31- לעומת 0.05+  ו-0.07- לעומת 0.01+ , כל ההבדלים מובהקים סטטיסטית) .  לא היו הבדלים מובהקים בגורמי סיכון קרדיומטבולים אחרים.

בכל הקבוצה (כלומר ללא קשר לסוג השומן בדיאטה), הייתה עליה מובהקת במשקל הגוף (2.2% +) ביחד עם עלייה מובהקת ברמות פרו-אינסולין (עליה של 21%), אינסולין (17%+) , ו-proprotein convertas e subtilisin/kexin type 9 (עליה מובהקת של 9%) , וכן גם בגורמי צמיחה פיברובלסטיים -21 (עלייה של 31%) , סמנים אנדותליים ל-adhesion בתאים ווסקולרים, ובאינטרסלולריים , ו- E‐selectin  (בהתאמה 9+, 5+ ו-10%+ עם P<0.01 לכולם). לעומת זאת , הייתה ירידה מובהקת של 28% בדיאטה עם PUFA .

החוקרים מסכמים כי קלוריות ממקור של PUFA בהשוואה ל-SFA מפחיתות ליפורוטאינים אתרוגניים. עליה מתונה במשקל בצעירים גורמת להיפרפרואינסולינמיה, ועלייה בביומרקרים של אי תפקוד אנדותלי, השפעות שעשויות להיות מנוטרלות באופן חלקי ע”י האפקט של הורדת הליפידים של דיאטת PUFA .

Am Heart Assoc. 2014;3:e001095

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה