ההשפעה של הגיל בעת אבחנת סוכרת מסוג 2 ומשך המחלה על הסיכון לסיבוכים ותמותה (Diabetologia)

בחולים המאובחנים עם סוכרת מסוג 2 בגיל צעיר נדרש איזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם בכדי להפחית את הסיכון לסיבוכים מיקרווסקולאריים, ובחולים מבוגרים יותר קיים סיכון גבוה במיוחד לסיבוכים מאקרווסקולאריים, דוגמת אוטם שריר הלב ואירועים מוחיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Diabetologia.

מדובר בניתוח חדש של ממצאים ממחקר ADVANCE, להערכת ההשפעה של גיל החולים, הגיל בעת האבחנה ומשך המחלה על הסיכון להתפתחות סיבוכי סוכרת מסוג 2. מחקר ADVANCE כלל 11,140 חולים מ-20 מדינות, עם סוכרת מסוג 2, שהיו בגילאי 55 שנים ומעלה ובסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת טיפול סטנדרטי או איזון אינטנסיבי של רמות הסוכר בדם עם Glicazide. בחלק השני של המחקר, החולים חולקו באקראי לפלסבו או טיפול משולב לאיזון לחץ הדם.

מהנתונים עלה כי גיל מבוגר ומשך סוכרת ארוך יותר לוו בסיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים או תמותה במהלך המעקב. לאחר תקנון ללחץ דם, טיפול לאיזון רמות הסוכר בדם וערכי HbA1c בתחילת המחקר, כל עליה של חמש שנים בגיל לוותה בעליה של 33% בסיכון לאירועים מאקרווסקולאריים ועליה של 56% בסיכון לתמותה מכל-סיבה.

מניתוח דומה עלה כי כל עליה של 5 שנים במשך הסוכרת לוותה בעליה של 13% בסיכון לאירועים מאקרווסקולאריים ועליה של 15% בסיכון לתמותה מכל-סיבה.

כל עליה של חמש שנים במשך סוכרת לוותה בעליה של 28% בסיכון לסיבוכים מיקרווסקולאריים, אך לא תועדה עליה בסיכון עם עליה בגיל החולים.

בחולים שאובחנו עם סוכרת מסוג 2 בגיל צעיר יותר תועד סיכון מוגבר לסיבוכים ארוכי הטווח של היפרגליקמיה בכלי הדם הקטנים. בנוכחות סוכרת במשך למעלה מעשר שנים זוהה סיכון מוגבר לסיבוכים מיקרווסקולאריים (שהוגדרו כנפרופתיה או רטינופתיה חדשות או במגמת החמרה).

לאור זאת, על הרופאים להקפיד על איזון אינטנסיבי של היפרגליקמיה בעת האבחנה של סוכרת מסוג 2 בחולים צעירים במטרה להפחית את הסיכון לסיבוכים מיקרווסקולאריים. לאור העליה במספר הטיפולים הלא-תרופתיים והתרופתיים, ניתן להשיג איזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם.

בחלק השני של המחקר מצאו החוקרים כי בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2, גיל מבוגר יותר ונוכחות סוכרת למשך תקופה ארוכה יותר לוו בסיכון מוגבר לאירועים מאקרווסקולאריים (תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לא-פטאלי של שריר הלב, אירוע מוחי לא-פטאלי) או תמותה מכל-סיבה במהלך חציון מעקב של חמש שנים. לאור זאת, בכל  הנוגע לסיבוכים מאקרווסקולאריים, החוקרים כותבים כי חשוב להקפיד על אמצעי המניעה בכל שלבי המחלה ובכל קבוצות הגיל. עם זאת, שיעור האירועים האבסולוטי היה הגבוה ביותר בקבוצות הגיל המבוגרות, ובחולים מבוגרים יש להגביר את המעקב אחר סיבוכים מאקרווסקולאריים.

Diabetologia. Published online September 11, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה