משקל עודף בילדים ומתבגרים קשור לסיכון מוגבר להתפתחות יתר לחץ דם (European Society of Cardiology)

בהשוואה לילדים במשקל תקין, בנים שמנים היו בסיכון של פי 4.3 לסבול מיתר לחץ דם (יל”ד) ובנות שמנות היו בסיכון של פי 5.9 , כך עולה ממחקר חדש שהוצג בכנס הקרדיולוגי האירופאי האחרון.

כללית, השכיחות של יל”ד עלתה משיעור של 5.4% בקרב ילדים במשקל תקין ל-9.8% בילדים עם עודף , ול-21.5% בילדים עם השמנת יתר. הילדים היו בגיל ממוצע 7 והמתבגרים בגיל 14.  לאור ממצאי המחקר ממליצים החוקרים על הפחתת משקל בקרב ילדים עם משקל או השמנת יתר במטרה למנוע גם את הופעת היל”ד ולהפחית הסיכון למחלה קרדיווסקולרית עתידית.

המחקר שהיה תצפיתי (נקרא PEP Family Heart Study ) ופרוספקטיבי ונועד לבחון סיכון קרדיווסקולרי בילדים ומתבגרים מגיל 3-18  גייס משתתפים בין 1994 ל-2008, בגרמניה.

באנליזה הנוכחית, החוקרים עקבו אחר BMI , היקף מותניים, אחוזי שומן גוף ועובי כפלי עור ב-14,213 ילדים ו-7,838 מתבגרים בכדי לבחון את הקשר בין יל”ד לרמת שומן גוף.

המדידות היו פשוטות וזולות, מציינים החוקרים, אך יש לבצען באופן תקין, תוך שימוש בגיל ובמין לצורך הגדרת התוצאות בהתאם.  גם מדידת לחץ דם בילדים דורשת בדיקה קפדנית, ויש לבצעה 3 פעמים במועדים שונים.  

מצב של קדם יל”ד הוא רמת לחץ דם הנמצאת באחוזונים של בין 90-95 עבור ילדים באותה קבוצת גיל, מין וגובה, או שהיא מעל 120/80 מ”מ כספית. מצב של יל”ד הוא מעל אחוזון 95 .

בהשוואה לילדים במשקל תקין, הסיכון היחסי ליל”ד היה 1.6 ו-1.8 לילדים בעודף משקל והשמנת יתר , בהתאמה, בבנים, וב-1.8 ו-2.1 בהתאמה בבנות.

באופן דומה, בהשוואה לבני זוג תואמים במחקר, משקל גדול יותר העלה את הסיכון ליל”ד, כאשר הסיכון עלה מ-2.7 בין בנים עם משקל יתר ל-4.3 לבנים עם השמנת יתר, ובפי 2.1 ו-5.9 בהתאמה בבנות.

היקף מותניים גדול ויחס גבוה של היקף מתניים לגובה היו גורמי חיזוי מדויקים יותר ליל”ד מאשר BMI .

לדעת החוקרים, ממצאים אלה מדגישים את הצורך למדוד רמות לחץ דם בילדים ומתבגרים הסובלים ממשקל יתר או השמנת יתר, ולנקוט באמצעים לצורך השגת הפחתת משקל.

החוקרים מדגישים גם כי מהממצאים עולה שיש מקום להתחיל באבחון והתערבות בגיל צעיר יותר ולא לחכות להתבגרות הילדים והמתבגרים הסובלים מעודף משקל.

European Society of Cardiology (ESC) 2014 Congress; September 1, 2014; Barcelona, Spain.Abstract P2992

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה