חולים עם אוטם שריר הלב המשתתפים במחקרים קליניים שונים מהחולים בעולם האמיתי (JAMA)

ממאגר ארצי גדול של חולים לאחר אוטם שריר הלב עולה כי לחולים המשתתפים במחקרים קליניים פרופיל סיכון נמוך יותר ופרוגנוזה טובה יותר, בהשוואה לחולים לאחר אוטם שריר הלב בעולם האמיתי.

החוקרים מסבירים כי חלק קטן מהחולים, אלו בקצה הפירמידה, הם החולים הבריאים ביותר עם התוצאות הטובות ביותר גם בבית החולים, והם אלו הלוקחים חלק במחקרים קליניים. אלו החולים עליהם נוהגים לבחון טיפולים שונים, אך אינם בהכרח אלו שיטופלו במרפאות.

בנוסף, החוקרים טוענים כי שני-שליש מהחולים במאגר NCDR (National Cardiovascular Data Registry) היו מועמדים מתאימים למחקרים קליניים, אך רק 2.8% מהם לקחו חלק במחקר. החוקרים זיהו גם ירידה בשיעורי השתתפות במחקרים קליניים במועמדים מתאימים, כאשר 5.2% מהמועמדים המתאימים נכללו במחקרים בשנת 2008, לעומת 4.4% בשנת 2009, 3.8% בשנת 2010 ו-3.4% בשנת 2011.

בתקופה שבין יולי 2008 ועד מרץ 2011, החוקרים זיהו כ-141,000 חולים לאחר אוטם שריר הלב במאגר NCDR מ-466 מרכזים, כולל 4,008 חולים שלקחו חלק במחקר קליני במהלך האשפוז. מבין אלו, 68% היו מועמדים מתאימים למחקר קליני שכלל אחד משלושה טיפולים נוגדי-טסיות (TRITON-TIMI 38, PLATO או CURRENT-OASIS 7). יתר 32% המשתתפים לא התאימו למחקרים בשל קריטריוני אי-הכללה שונים, כולל גיל מתחת ל-18 שנים, יתר לחץ דם לא-מאוזן, מחלת כליות, הלם קרדיוגני או דימום מג’ורי.

חולים שלקחו חלק במחקרים היו צעירים יותר, עם פחות מחלות לב וכלי דם, גישה מהירה יותר לבדיקות אבחנתיות (דוגמת אנגיוגרפיה כלילית), אשפוז קצר יותר לבית החולים, טיפול מבוסס-ראיות טוב יותר בתוך 24 שעות מהאשפוז. בחולים לאחר אוטם שריר הלב שלקחו חלק במחקרים קליניים הסיכון הצפוי לתמותה היה נמוך יותר, בהשוואה לאלו שלא נכללו במחקרים.

החוקרים מסבירים כי מספר גורמים עשויים להשפיע על השתתפות חולים במחקרים קליניים, כולל שיקולי בקרה ופרטיות בארצות הברית, העשויים להקשות על השתתפות חולים. יש לקחת בחשבון גם עלויות גיוס בית החולים, קרדיולוגים ורופאים אחרים למחקר. השתתפות במחקר קליני משמעה בקשה נוספת מהמטופל, בעיקר במחקרים בהם התועלת בסופו של דבר היא לקהילה ולא בהכרח למטופל.

המחקר מהווה תזכורת לכך שחלק גדול מהחולים המתאימים למחקרים קליניים אינם משתתפים במחקרים ותומכים בשינוי הגישה הנ”ל.

JAMA 2014; 312:841-843

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה