בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית מהירה לאבחנה מוקדמת של סרטן שד (J Clin Oncol)

פרוטקול בדיקת סקירה לסרטן שד באמצעות בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית מהירה, האורכת שלוש דקות בלבד, טובה כמו בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית רגילה האורכת 21 דקות, ומדויקת יותר מבדיקת ממוגרפיה דיגיטאלית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהדורת 1 באוגוסט של כתב העת Journal of Clinical Oncology.

החוקרים מדווחים כי בדיקת ההדמיה המהירה הייתה דומה כמו הבדיקה הסטנדרטית בזיהוי 11 ממאירויות שד פולשניות, שלא זוהו בבדיקת ממוגרפיה פשוטה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם פרוטוקול מקוצר של בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית, הכולל הדמיות FAST (First Postcontrast Subtracted) ו-MIP (Maximum Intensity Projection) בלבד, הינו פרוטוקול המתאים לבדיקות סקירה לסרטן שד.

מדובר במחקר פרוספקטיבי, תצפיתי, שכלל 443 נשים בסיכון קטן עד בינוני, שעברו 606 בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית. החוקרים התמקדו בנשים עם תוצאות תקינות או שפירות בבדיקת ממוגרפיה דיגיטאלית, ובאלו עם צפיפות הטרוגנית או צפיפות רבה של השד (427 נשים), בדיקות אולטרה-סאונד תקינות או שפירות. רדיולוגים מומחים סקרו את הדמיות MIP בחיפוש אחר האדרה משמעותית ולאחר מכן סקרו את כל ההדמיות, במטרה לאפיין את ההאדרה ולקבוע את האבחנה. רק לאח מכן נערכה הבדיקה בפרוטקול המלא.

בדיקות ההדמיה בפרוטוקול המלא ארכו 17 דקות, זאת לעומת 3 דקות בלבד שנדרשו להשלמת הבדיקה המקוצרת. הזמן הממוצע עד לקריאת הדמיית MIP יחידה עמד על 2.8 שניות, זאת לעומת 28 שניות שנדרשו למעבר על כל ההדמיות. במהלך המחקר אובחנו 11 ממאירויות של השד, עם ארבעה מקרים של DCIS (Ductal Carcinoma In Situ) ושבעה מקרים של ממאירות פולשנית (כולן בשלב T1N0, בדרגה בינונית או גבוהה), עם עליה של 18.2 מקרים ל-1,000 נבדקות.

הדמיות MIP היו חיוביות בעשר מבין 11 הגידולים הממאירים (90.9%), ואישרו העדר עדות לממאירות של השד, עם ערך מנבא שלילי של 99.8% (418 מבין 419 נשים). הערכת פרוטוקול ההדמיה המלא הובילה לאבחנה של כל הממאירויות (11 מבין 11, 100%). הסגוליות והערך המנבא החיובי של הפרוטוקול המקוצר, לעומת הפרוטוקול הסטנדרטי, היו דומים (94.3% לעומת 93.9%, ו-24.4% לעומת 23.4%, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית האורכת שלוש דקות בלבד והערכת הדמיות MIP ע”י רדיולוג מומחה במשך שלוש שניות בלבד מספקים לקביעת נוכחות או העדר ממאירויות של השד, עם ערך מנבא שלילי של 99.8%. הערכת מכלול ההדמיות בפרוטוקול המקוצר ארכה פחות משלושים שניות, עם דיוק אבחנתי דומה לזה של הפרוטוקול הסטנדרטי.

J Clin Oncol. 2014;32: 2304-2310

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה