טיפולים תרופתיים לישנוניות-יתר והפרעות שינה בקרב עובדי משמרות (Cochrane Database Syst Rev.)

בעובדי משמרות הנוטלים מלטונין משך השינה לאחר משמרת לילה ארוך ב-24 דקות, כאשר חלק מהמטופלים ב-Modafinil או Aromadfinil במהלך הממרת עשויים להיות עירניים יותר, אם כי תרופות אלו אינן חפות מתופעות לוואי, כך עולה מסקירת ספרות חדשה. מהנתונים עולה עוד כי קפאין ותנומות עשויים להפחית את הישנוניות במהלך משמרת הלילה.

עם זאת, המחקרים שנכללו בסקירה היו ברובם קטנים והסוקרים קבעו כי רובם באיכות נמוכה, למרות שלא היה תיאור של אופן ההקצאה של המשתתפים.

במסגרת הסקירה נערך חיפוש במאגרי CENTRAL, MEDLINE, EMBASE, PubMed, PsychINFO ו-ClinicalTrials.gov, לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת תכשירים תרופתיים בעובדי משמרות, עם או ללא בעיות שינה. התוצאות כללו את משך השינה ואיכות השינה מחוץ למקום העבודה, ועירנות ועייפות במקום העבודה.

הסקירה כללה 15 מחקרים עם 718 משתתפים. תשעה מחקרים העריכו את ההשפעה של מלטונין, הורמון המופרש מיותרת המוח, ושניים בחנו את ההשפעות של תרופות היפנוטיות לשיפור בעיות שינה. מחקר אחד בחן את ההשפעה של Modafinil, שניים בחנו את ההשפעה של Armodafinil ומחקר אחד בחן את ההשפעה של קפאין עם תנומות על הפחתת ישנוניות או הגברת עירנות.

החוקרים מצאו כי מלטונין (1-10 מ”ג) עשוי להביא להארכת משך השינה במהלך היום לאחר משמרת לילה (הבדל ממוצע של 24 דקות, שבעה מחקרים עם 263 משתתפים), ובמהלך הלילה (הבדל ממוצע של 17 דקות, 3 מחקרים עם 234 משתתפים). מלטונין עשוי להביא לזמני חביון שינה דומים לפלסבו (הבדל ממוצע של 0.37 דקות, חמישה מחקרים עם 74 משתתפים). כל העדויות בנוגע למלטונין היו באיכות נמוכה.

המחקר היחיד להערכת Zopiclone לא הדגים שינה ממושכת יותר במהלך שעות היום, בהשוואה לפלסבו במחקר אחד באיכות נמוכה. החוקרים לא הצליחו להשתמש בנתונים מהמחקר להערכת Lormetazepam.

לדבריהם, למרבית התרופות ההיפנוטיות תופעות לוואי, דוגמת תלות וסבילות, לאחר שימוש ממושך וכי תרופות אלו עלולות להוביל לתחושת נמנום לאחר שינה בטווח הקצר. על-סמך העדויות הזמינות, לא ברור אם תרופות היפנוטיות מביאות לשיפור משך ואיכות השינה לאחר משמרת לילה.

מעדויות באיכות בינונית עולה כי נטילת Armodafinil לפני משמרת לילה מפחית ישנוניות בנקודה אחת בסולם KSS (Karolinska Sleepiness Scale). עוד יש עדויות לפיהן התרופה מביאה להגדלת עירנות ב-50 דקות לאחר שלושה חודשים בחולים עם הפרעת שינה עקב עבודת משמרות. ההפרעה כוללת קשיי שינה לאחר עבודה במשמרת לילה וישנוניות-יתר במהלך משמרת לילה.

עוד יש עדויות באיכות בינונית לפיהן ל-Modafinil השפעות דומות על ישנוניות ועירנות.

במחקרים אלו, כאבי ראש, בחילות ועליה בלחץ הדם היו תופעות הלוואי הנפוצות ביותר. עם זאת, מאז שעלו על המדפים, תרופות אלו לוו בתגובות עוריות חמורות.

במחקר אחד, שילוב קפאין עם תנומות לפני המשמרת הביא להפחתת ישנוניות. החוקרים לא מצאו עדויות לפיהן קפאין מפחית פציעות על-רקע העבודה, בהשוואה להתערבויות אחרות.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים, באיכות טובה יותר, להערכת התועלת ותופעות הלוואי והעלויות של טיפולים תרופתיים המעודדים שינה או עירנות בעובדי משמרות. לאור איכות העדויות הנמוכה בנוגע למלטונין, החוקרים קוראים להשלים מחקרים מבוקרי-פלסבו.

Cochrane Database Syst Rev. Published online August 12, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    במדגם גדול של חולים עם תסמונת מרפאן (Marfan Syndrome), נוכחות ביטויים עיניים של המחלה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלות לב וכלי דם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי […]

  • חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Geriatrics Society מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הן חרדה כרונית והן הופעה חדשה של חרדה מלוות בסיכון מוגבר פי שלוש להופעת דמנציה בגיל מבוגר יותר. מדגם המחקר כלל 2,132 משתתפים בגילאי 55-85 שנים (גיל ממוצע של 76 שנים, 53% נשים) שגויסו ממחקר Hunter […]

  • צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    צריכת בשר אדום מעובד מלווה בעליה בסיכון לדמנציה (מתוך כנס ה-AAIC)

    בקרב מבוגרים הצורכים כשתי מנות שבועיות של בשר אדום מעובד תועדה עליה של 14% בסיכון לאבחנה של דמנציה, כמו גם הזדקנות קוגניטיבית מואצת, בהשוואה לאלו שצרכו פחות משלוש מנות בשר אדום מעובד בחודש, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות באשר לקשר בין […]

  • אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    אסתמה מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (J Allergy Clin Immunol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי אסתמה מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת אלצהיימר. חוקרים מטאיוואן מצאו כי בחולי אסתמה שיעורים גבוהים יותר של מחלת אלצהיימר ולכן החוקרים מוויסקונסין ביקשו כעת לבחון אם מגמה דומה קיימת בארצות הברית. המחקר כלל מדגם אקראי של 20% מהמטופלים במאגר Medicare בין השנים […]

  • היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    היעילות והבטיחות של Atogepant למניעת מיגרנה (J Headache Pain)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Headache and Pain מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מטה-אנליזה חדשה, מהן עולה כי Atogepant (קיוליפטה) מהווה טיפול יעיל ונסבל היטב למניעת מיגרנה, כולל מיגרנה אפיזודית וכרונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון באופן שיטתי את היעילות והבטיחות של Atogepant, אנטגוניסט של CGRP, למניעת מיגרנה על-בסיס תוצאות מחקרים אקראיים ומבוקרים. החוקרים […]

  • נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    במאמר שפורסם בכתב העת Bone מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר עולם-אמיתי התומכות בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס של נשים מבוגרות והפניית אלו עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס, עם עליה משמעותית בשיעורי הטיפול והפחתת הסיכון לשברים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הטיפול והסיכון לשברים בנשים מבוגרות במחקר מבוסס-אוכלוסייה בו נשים עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס הופנו […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה