טיפול בביספוספנטים אינו מפחית את הסיכון לסרטן שד (JAMA Inter Med)

בשנים האחרונות, מספר מחקרים תצפיתיים רמזו כי תרופות ממשפחת ביספוספנטים עשויות לספק הגנה מפני סרטן שד, אך מסקירה חדשה של הנתונים ממחקרים קליניים אקראיים עולה כי אין השפעה כזו. מתוצאות הסקירה, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב העת JAMA Internal Medicine, עולה כי אין ירידה בסיכון לסרטן שד.

לדברי החוקרים, מספר מחקרים מצאו כי לביספוספנטים השפעות נגד-גידולים ונגד-גרורות. לאחרונה, מחקרים תצפיתיים הציעו השפעה מגנה של ביספוספנטים מפני סרטן שד, אך ההשפעה של ביספוספנטים על הסיכון לסרטן שד לא נבחנה במחקרים אקראיים. מטרת המחקר ההנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין היארעות סרטן שד לאחר-מנופאוזה ובין טיפול בביספוספנטים, על-בסיס נתונים משני מחקרים אקראיים, כפלי-סמיות, מבוקרי-פלסבו.

במחקר FIT (Fracture Intervention Trial) חולקו באקראי 6,459 נשים בגילאי 55-81 שנים לטיפול ב-Alendronate או פלסבו, עם מעקב ממוצע של 3.8 שנים. מחקר HORIZON-PFT (Health Outcomes and Reduced Incidence With Zoledronic Acid Once Yearly-Pivotal Fracture Trial) חולקו באקראי 7,765 נשים בגילאי 65-89 שנים לטיפול תוך-ורידי שנתי ב-Zoledronic Acid או פלסבו, עם מעקב ממוצע של 2.8 שנים. הנתונים נאספו ממרכזים בארצות הברית, אסיה, אירופה, צפון אמריקה ודרום אמריקה.

הסקירה לא כללה נשים עם הישנות סרטן שד או היסטוריה של סרטן שד.

התוצא העיקרי של הסקירה היה השוואת אירועי סרטן שד בין קבוצת הטיפול הפעיל לעומת קבוצת הפלסבו. ההתערבות כללה טיפול ב-Alendronate לעומת פלסבו או Zoledronic Acid לעומת פלסבו והחוקרים חישבו את יחסי הסיכון להיארעות סרטן שד בקרב מטופלות בביספוספנטים לעומת מטופלות בפלסבו.

מהנתונים עולה כי אין הבדלים משמעותיים בשיעורי סרטן שד במחקר FIT: 1.5% בקבוצת הפלסבו לעומת 1.8% בקבוצת הטיפול ב-Alendronate (יחס סיכון של 1.24). גם במחקר HORIZON-FIT לא תועדו הבדלים משמעותיים (0.8% בקבוצת הפלסבו לעומת 0.9% בקבוצת הטיפול ב-Zoledronic Acid, יחס סיכון של 1.15). החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים כאשר שילבו את הנתונים משני המחקרים (יחס סיכון של 1.20).

משני המחקרים האקראיים הללו עולה כי אין תמיכה לתועלת של ביספוספנטים במניעת סרטן שד, כפי שעלה ממחקרים תצפיתיים. בניגוד לתוצאות מחקרים תצפיתיים, החוקרים מצאו כי 3-4 שנות טיפול בביספוספנטים לא הביאו להפחתת הסיכון לסרטן שד פולשני בנשים לאחר מנופאוזה.

JAMA Inter Med. Published online August 11, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה