תוצאות מבטיחות לניתוח GVC במקרים חמורים של הפרעה טורדנית-כפייתית (JAMA Psychiatry)

מוח גירוי חשמלי

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מבטיחות לניתוח GVC (Gamma Ventral Capsulotomy), סוג של ניתוח מוח, בטיפול בחולים עם הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD או Obsessive Compulsive Disorder) חמורה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את היעילות והבטיחות של טיפול רדיו-כירורגי (ניתוח GVC) בשל הפרעה טורדנית כפייתית עמידה לטיפול. מדובר במחקר האקראי, כפל-סמיות, מבוקר-דמה, ראשון להערכת טכניקות אבלציה נוירו-כירורגיות בחולים אלו.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 16 חולים עם הפרעה טורדנית כפייתית עמידה לטיפול, 8 חולקו לקבוצת התערבות ו-8 לקבוצת דמה. התוצא העיקרי של המחקר היה השינוי במדדי Y-BOCS (Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale) ו-CGI-I (Clinical Global Impression Improvement). תגובה לטיפול הוגדרה כירידה של 35% ומעלה בחומרת Y-BOCS ושיפור או שיפור ניכר במדדי CGI-I.

מהנתונים עולה כי 37.5% מהחולים (3 מבין 8 חולים) לאחר ניתוח GVC הגיבו לטיפול לאחר 12 חודשים, זאת בהשוואה לאף אחד מהחולים בקבוצת טיפול דמה.

לאחר 12 חודשים, שיפור בתסמיני OCD, כפי שנקבע על-בסיס מדד Y-BOCS היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p=0.046). לאחר 54 חודשים, שני חולים נוספים בקבוצת ההתערבות הגיבו לטיפול ו-2 מבין 4 מטופלים בקבוצת הדמה שעברו בהמשך טיפול פעיל הגיבו לאחר 12 חודשים מהניתוח.

האירוע החריג החמור ביותר עקב הטיפול היה הופעת ציסטה א-תסמינית על-רקע טיפול קרינתי בחולה אחד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתוח GVC נמצא יעיל בחולים עם הפרעה טורדנית כפייתית עמידה לטיפול, ולכן נראה כי מדובר בחלופה לגירוי מוחי עמוק במקרים נרחבים. לאור הסיכונים האינהרנטיים של התערבויות נוירו-כירורגיות בחולים פסיכיאטרים, יש להקפיד על ביצוע פרוצדורות אלו במרכזים מומחים בנושא.

JAMA Psychiatry. Published online July 23, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה