מטה-אנליזה חדשה מאשרת את היתרון של דור חדש של תומכנים מצופי-תרופה ב-STEMI (מתוך EuroIntervention)

גורמים המנבאים פרוגנוזה רעה בחולים עם STEMI לא השתנו במהלך עשרות השנים האחרונות, כך עולה מתוצאות סקירה חדשה שהוצגה בכתב העת EuroIntervention. למרות זאת, השימוש בדור חדש של תומכנים מצופי-תרופה מלווה בסיכון מופחת לרה-וסקולריזציה וכן לאירועים של תרומבוזיס של התומכן, בהשוואה לשימוש בתומכני מתכת ערומים.

החוקרים אספו נתונים ממחקרי COMFORTABLE AMI ו-EXAMINATION, שניהם ערכו השוואה בין דור חדש של תומכנים מצופי-תרופה ובין תומכני מתכת ערומים בחולים עם STEMI וזיהו סיכון נמוך יותר לרה-וסקולריזציה חוזרת, אוטם חוזר ותרומבוזיס של התומכן עד שנה אחת עם תומכנים מצופי-תרופה. הסקירה הנוכחית כללה נתונים אודות 2,655 חולים.

במהלך מעקב של עד שנה אחת, שיעורי התמותה מכל-סיבה או אוטם לבבי חוזר עמדו על 5.4%, שיעור נמוך יחסית בעידן הנוכחי של Primary PCI. שיעורי תרומבוזיס דפיניטיבי של התומכן ושיעורי רה-וסקולריזציה של נגע המטרה עמדו על 1.3% ו-3.6%, בהתאמה.

מניתוח רב-משתנים זוהו מספר גורמים המנבאים תמותה מכל-סיבה או אוטם לבבי חוזר, כאשר מדד Killip של III או IV זוהה כגורם המנבא הפוטנטי ביותר של תרומבוזיס דפיניטיבי של התומכן (יחס סיכויים מתוקן של 7.74) ורה-וסקולריזציה של נגע המטרה (יחס סיכויים מתוקן של 2.88).

הגורמים המנבאים תמותה מכל-סיבה או אוטם לבבי חוזר הם דומים לאלו שתועדו במחקרים קודמים, שנערכו בעידן שקדם ל-Primary PCI. מפתיע יותר הוא הממצא לפיו קיים סיכון נמוך יותר לתרומבוזיס דפיניטיבי של התומכן בחולים שטופלו בתומכנים מצופי-תרופה, במקום תומכני מתכת ערומים (יחס סיכויים מתוקן של 0.35). זאת בניגוד למחקר קודם עם דור קודם של תומכנים מצופי-תרופה, שמצא כי תומכני מתכת ערומים מלווים בסיכון מופחת ל-STEMI, אך עולים בקנה אחד עם סקירה עדכנית יותר בחולים שטופלו בתומכנים מצופי-תרופה חדשים.

הממצאים לפיהם דור שלישי של תומכנים מצופי תרופה מלווה בשיעורים נמוכים יותר של תרומבוזיס של התומכן הודגמו בעבר, אך מאחר וחולים עם STEMI הם במצב קרישיות-יתר ותתכן פגיעה חמורה בתפקוד חדר שמאל, המעלה את הסיכון לתרומבוזיס של התומכן, חשוב לזהות את החולים בסיכון ולנסות ולהפחית את הסיכון הנ”ל. העובדה שתומכני מתכת ערומים מנבאים תרומבוזיס של התומכן בחולי STEMI תשמש כסיבה לעדכון ההנחיות מטעם ה-ACC/AHA.

מממצאים אלו עולה כי יש להעדיף את השימוש בתומכנים מצופי-תרופה כטיפול הסטנדרטי בחולי STEMI במסגרת Primary PCI.

EuroIntervention. 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה