תועלת משמעותית לריצה יומית קצרה (J Am Coll Cardiol)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology, עולה כי 5-10 דקות ריצה בכל יום, גם במהירות איטית מאוד, עשויה להפחית משמעותית את הסיכון לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

בהשוואה לנבדקים שלא נהגו לרוץ, החוקרים זיהו ירידה משמעותית בסיכון לתמותה בחולים שרצו פחות מ-9.6 קילומטרים בשבוע, באלו שרצו במהירות איטית מעשרה קילומטרים לשעה ובאלו שרצו רק 1.6-3.2 קילומטרים בשבוע.

החוקרים מדווחים על נתונים אודות כ-55,000 משתתפים במחקר ACLS (Aerobics Center Longitudinal Study), שהיו במעקב במשך 15 שנים. מבין אלו, כרבע נהגו לרוץ.

גם לאחר תקנון לערפלנים שונים, החוקרים מצאו קשר בין ריצה ובין ירידה משמעותית בסיכון לתמותה. ללא ריצה תועד סיכון מוגבר, בדומה לעליה בסיכון עקב יתר לחץ דם, כאשר גורם זה היה אחראי ל-16% משיעורי התמותה מכל-סיבה ול-25% משיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם.

לאחר מכן החוקרים חילקו את הרצים לחמישונים, בהתאם למשך הריצה השבועי. באלו שרצו פחות מ-51 דקות בשבוע (חמישון תחתון) תועד סיכון מופחת משמעותית לתמותה מכל-סיבה ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו שלא רצו כלל. באלו שרצו לעיתים קרובות יותר, לא תועד ערך מוסף במונחים של הפחתת סיכון לתמותה מכל-סיבה או תמותה עקב מחלות לב וכלי דם. החוקרים מציינים כי כאשר אלו שלא רצו לא נכללו בניתוח הנתונים, לא תועד הבדל מובהק סטטיסטית בתועלת בקרב אלו שרצו יותר בכל שבוע.

החוקרים כותבים כי המלצתם היא להקפיד על פעילות גופנית יומית במשך 30-40 דקות, בהתאם להמלצות בארצות הברית בנוגע לפעילות גופנית. באלו שאינם יכולים להקפיד על פעילות גופנית בהיקף זה, מנתונים אלו עולה כי לרמות נמוכות משמעותית מהפעילות הגופנית המומלצת בהנחיות עשויה להיות השפעה משמעותית. למעשה, קשה מאוד להדגים תועלת משמעותית עם הגדלת מרחקי וזמני הריצה, מאחר ונראה כי התועלת המקסימאלית מתקבלת עם פעילות מעטה יחסית.

J Am Coll Cardiol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה