האם בטיפול בממאירויות של האף והסינוסים יש עדיפות לטיפול קרינתי חדש? (The Lancet Oncology)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Lancet Oncology, עולה כי בהשוואה לטיפול בפוטונים, טיפול בחלקיקים טעונים מלווה בתוצאות טובות יותר בטיפול בחולים עם מחלות ממאירות של חלל האף והסינוסים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גידולים ממאירים שמקורם בחלל האף והסינוסים הם נדירים, כאשר קיימים מספר סוגים היסטולוגיים. כעת הם ערכו סקירטה סיסטמית ומטה-אנליזה להשוואת התוצאות הקליניות בחולים שטופלו בחלקיקים טעונים, בהשוואה לחולים בהם ניתן טיפול בפוטונים.

החוקרים זיהו מחקרים להערכת גידולים בחלל האף והסינוסים בחיפוש במאגרי Embase, Medline, Scopus ו-Cochrane Collaboration. הם כללו מדגמי חולים שלא קיבלו טיפול קודם (הן טיפול קרינתי ראשוני והן טיפול אדג’וונטי) וחולים עם הישנות של המחלה. התוצאים העיקריים כללו את שיעורי ההישרדות הכוללים, שיעורי הישרדות ללא מחלה ובקרה אזורית-מקומית, לאחר חמש שנים ובתום המעקב.

43 מדגמים מ-41 מחקרים תצפיתיים לא-השוואתיים נכללו בסקירה. חציון המעקב אחר טיפול בחלקיקים טעונים עמד על 38 חודשים ובקבוצת הטיפול בפוטונים עמד על 40 חודשים. שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים היו טובים יותר משמעותית עם טיפול בחלקיקים טעונים, בהשוואה לטיפול בפוטונים (סיכון יחסי של 1.51, p=0.0038), וכך גם היה בתום המעקב (סיכון יחסי של 1.27, P=0.037). לאחר חמש שנים, שיעורי ההישרדות ללא-מחלה היו גבוהים יותר משמעותית בחולים לאחר טיפול בחלקיקים טעונים, בהשוואה למטופלים בפוטונים (סיכון יחסי של 1.93, P=0.0003), אך בנקודת המעקב הארוכה ביותר, שיעור זה לא היה שונה בין הקבוצות (סיכון יחסי של 1.51, p=0.052). לא תועדו הבדלים בשיעורי בקרה אזורית-מקומית בין שתי הקבוצות לאחר חמש שנים (סיכון יחסי של 1.06, p=0.79), אך היו גבוהים יותר בקבוצת הטיפול בחלקיקים טעונים, בהשוואה לטיפול בפוטונים, בנקודת המעקב האחרונה (סיכון יחסי של 1.18, P=0.031).

מניתוח לפי תתי-קבוצות להשוואת טיפול PBT (Proton Beam Therapy) אל מול IMRT (Intensity Modulated Radiation Therapy) עלו שיעורי הישרדות גבוהים יותר משמעותית לאחר חמש שנים (סיכון יחסי של 1.44, p=0.045) ושיעורי בקרה אזורית-מקומית גבוהים יותר בתום המעקב (סיכון יחסי של 1.26, p=0.011).

החוקרים קוראים לערוך מחקרים פרוספקטיביים נוספים להערכת התוצאות בחולים אלו.

The Lancet Oncology, Early Online Publication, 27 June 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה