תדרוך קצר לפני ניתוח מפחית טעויות ניתוחיות ומשפר תוצאות התערבות כירורגיות (JAMA Surg)

מתוצאות סקירה חדשה, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת JAMA Surgery, עולה כי תדרוך קדם-ניתוחי, במשך עד שתי דקות, הביא לשיפור הבטיחות והתקשורת בחדר ניתוח ולהפחתת עיכובים בלמעלה מ-80%.

החוקרים מסבירים כי תדרוכים עשויים להביא לשיפור עבודת צוות בחדר ניתוח, כאשר מספר מחקרים קודמים הוכיחו כי בדרך זו ניתן לשפר את התקשורת בין אנשי הצוות, לצמצם הפרעות במהלך הניתוח, לשפר את ההיענות לטיפול אנטיביוטי וטיפול למניעת פקקת ורידים עמוקים ולשפר את התפיסה הכללית בנוגע לבטיחות סביבת חדר ניתוח. תרגולי עבודת צוות הביאו גם לשיפור של 18% בשיעורי התמותה, בהשוואה לירידה של 7% באתרים בהם לא בוצעה הכשרה זו. במחקר אחר, הירידה השנתית בשיעורי התחלואה הניתוחית עמדה על 20% ומעלה לאחר השלמת תרגולי עבודת צוות, בהשוואה לצוותים שלא עברו הכשרה דומה.

במסגרת תדרוך לפני ניתוח אנשי הצוות מציגים את עצמם בשמם ובתפקידם; מבוצעת הכנה כמקובל לקראת ניתוח (Time-Out), ולאחר מכן סקירה פורמאלית עם המרדים, המנתח והצוות הסיעודי. ניתן לבצע את כל מרכיבי התדרוך בתוך פחות משתי דקות.

אחד האתגרים הגדולים ביותר בנושא תדרוך שגרתי הוא הכנסת הדבר לתרבות בית החולים, תוך שינוי הרגלי העבודה והתאמת הציפיות של אנשי הצוות בחדרי ניתוח.

בבית החולים ג’ון הופקינס החלו החוקרים בתכנית CUSP (Comprehensive Unit-based Safety Program) בחדרי הניתוח במקרים של ממאירויות של המעי הגס והרקטום, במאמץ להפחית זיהומים באתרי ניתוח ולשפר את התרבות ועבודת הצוות בחדרי ניתוח. באמצעות נתונים מבוססי-ראיות, החוקרים פיתחו את התכנית, הכוללת אחיות, מנתחים, טכנאים ומרדימים, והכינו את תדרוך CUSP: רשימת משימות לביצוע בחולים המועמדים לניתוח מעי גס ורקטום.

במהלך התדרוך מעודדים את אנשי הצוות לשים לב לכל פגם, העשוי להשפיע על סיכויי ההצלחה של המקרה. בכל שבוע, אחות אחראית מקדישה 4-6 שעות בסקירת ותיקון התקלות ומציגה את הממצאים לחברי הצוות. בעקבות צעדים אלו, ניתן להביא לשיפור באופן ביצוע הפרוצדורה.

בשורה התחתונה, מהנתונים עולה כי תדרוך יעיל משפר את הבטיחות בחדר הניתוח ועשוי להביא לתוצאות טובות יותר בטיפול בחולים.

JAMA Surg. Published online July 9, 2014.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה