אלגוריתם חדש מפחית את השימוש בבדיקות CT בילדים עם חשד לדלקת תוספתן (Surgery)

אלגוריתם פשוט, הכולל מרכיבים דוגמת בדיקה גופנית ובדיקת אולטרה-סאונד, עשוי לסייע באבחנת דלקת תוספתן בילדים ולהפחית את הצורך בבדיקות CT (Computed Tomography), כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Surgery.

החוקרים כותבים כי האלגוריתם הפחית את השימוש בבדיקות הדמיה, כולל טומוגרפיה ממוחשבת, ללא פגיעה בדיוק האבחנתי. לדבריהם, נרשמה עליה בשימוש בבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת במקרים שאינם חד-משמעיים, מאחר והדיוק של הבדיקה עומד על כ-94%, עם זאת, מספר מחקרים הצביעו על סיכון מוגבר להתפתחות ממאירויות של הדם, מוח ואיברים סולידיים, בעקבות החשיפה לקרינה במסגרת בדיקת ההדמייה.

להפחתת השימוש בבדיקת CT בחדרי מיון במקרים אלו, החוקרים פיתחו אלגוריתם חדש, הכולל בין השאר התייעצות עם מנתח ילדים ללא בדיקות הדמיה בילדים עם היסטוריה חד-משמעית, ובדיקה גופנית והתייעצות לפני בדיקת CT באלו עם ממצאים שאינם חד-משמעיים באנמנזה, בדיקה גופנית ובדיקת אולטרה-סאונד.

להערכת האלגוריתם החדש, החוקרים בחנו נתונים שנאספו במהלך חמש שנים אודות 331 ילדים שעברו ניתוח לכריתת תוספתן, לאחר שפנו לחדר המיון.

בשנתיים שקדמו ליישום האלגוריתם, 135 ילדים (40.8%) עברו ניתוח לכריתת תוספתן; יתר 196 הילדים (59.2%) פנו במהלך שלוש השנים שלאחר הכנסת האלגוריתם לשימוש.

השימוש בבדיקת CT ירד מ-38% לפני השימוש באלגוריתם ל-19% לאחר מכן. שיעור ניתוחים לכריתת תוספתן תקין עלה מעט אך באופן לא-משמעותי מ-9% ל-11% לאחר יישום האלגוריתם החדש. לא זוהה קשר בין שיעור הניתוחים של תוספתן תקין ובין בדיקות ההדמיה, כולל טומוגרפיה ממוחשבת.

החוקרים כותבים כי המשמעות האמיתית של המחקר היא כי אלגוריתם פשוט להערכת אבחנה נפוצה דוגמת דלקת תוספתן עשוי להשפיע רבות על היקף הבדיקות, כולל הסיכונים והעלויות הכרוכות בביצוע בדיקות מסוימות.

Surgery 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה