מה בין רמת ההשכלה והגירוי האינטלקטואלי במהלך החיים ובין התפקוד הקוגניטיבי בגיל מבוגר? (JAMA Neurol)

מתוצאות מחקר Mayo Clinic Study on Aging, שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology, עולה קשר בין רמת השכלה גבוהה יותר ועבודה בעבודות המעוררות גירוי אינטלקטואלי בגיל צעיר ובגיל העמידה, כמו גם פעילות קוגניטיבית ברמה גבוהה בגיל העמידה ובגיל מבוגר (דוגמת שימוש במחשב, קריאה והשתתפות בפעילויות חברתיות) ובין תפקוד קוגניטיבי טוב יותר בגיל מבוגר.

החוקרים מצאו כי התרומה של רמת השכלה/תעסוקה גבוהה יותר הייתה גדולה יותר משמעותית, בהשוואה להיקף הפעילות הקוגניטיבית בגיל מבוגר. עוד עולה מהנתונים כי באנשים עם רמת השכלה/תעסוקה נמוכה יותר תועלת רבה יותר לפעילות קוגניטיבית רבה בגיל העמידה ובגיל מבוגר, בהשוואה לאלו עם רמת השכלה/תעסוקה גבוהה.

התוצאות מבוססות על נתונים אודות 1,718 משתתפים בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין ו-277 משתתפים עם ליקוי קוגניטיבי קל, שהשלימו מדדים להערכת אורח חיים אינטלקטואלי בתחילת המחקר והיו במעקב לאורך זמן.

היכולת הקוגניטיבית בתחילת המחקר הייתה נמוכה יותר בגברים ובמבוגרים, בהשוואה לאלו עם מדדי השכלה/תעסוקה נמוכים יותר, פעילות קוגניטיבית נמוכה יותר בגיל העמידה או בגיל מבוגר, וגנוטיפ APOE.

החוקרים חישבו כי גירוי אינטלקטואלי רב לאורך החיים עשוי לדחות הופעת ליקוי קוגניטיבי ב-8.7 שנים בגברים נשאי APOE4 וב-8.8 שנים בנשים נשאיות APOE4, בהשוואה לאלו עם גירוי אינלקטואלי מועט.

ללא תלות במספר שנות ההשכלה, פעילות קוגניטיבית בגיל העמידה ובגיל מבוגר תרמה לדחיית הופעת ליקוי קוגניטיבי בלפחות שלוש שנים.

בסיכומו של דבר, ממצאי המחקר תומכים בממצאים ממחקרים קודמים, שמצאו כי שמירה על מוח פעיל לאורך החיים עשויה לסייע בהגנה מפני הידרדרות קוגניטיבית בגיל מבוגר.

JAMA Neurol. Published online June 23, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה