הערכת התועלת של טיפולי CRT בנשים (JAMA Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה באוכלוסיית חולים עם אי-ספיקת לב, בנשים עם LBBB (Left Bundle Branch Block)תועלת לטיפול ב-CRT-D (Cardiac Resynchronization Therapy Defibrillator) עם מקטע QRS קצר יותר, בהשוואה לגברים עם LBBB.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נשים זוכות לתת-ייצוג במחקרים להערכת CRT בחולי אי-ספיקת לב (עם כ-20% מהמשתתפים במחקרים אלו). שילוב נתונים ברמת החולה הפרטני ממספר מחקרים קליניים יאפשר הערכה של התועלת של CRT בנשים.

במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון אם בנשים עם LBBB יש תועלת ל-CRT-D עם מקטע QRS קצר יותר, בהשוואה לגברים עם LBBB.

החוקרים אספו נתונים ברמת החולה הפרטני משלושה מחקרים להשוואת CRT-D לעומת ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator) (4,076 חולים), שכללו בעיקר חולים עם אי-ספיקת לב עם NYHA (New York Heart Association) של II והיו במעקב במשך שלוש שנים.

התוצא העיקרי היה הזמן עד לאירוע של אי-ספיקת לב או תמותה ותוצא משני כלל את שיעורי התמותה בלבד.

מהתוצאות עולה כי בנשים תועדה תועלת גדולה יותר להתקני CRT-D, בהשוואה לגברים. ההבדל העיקרי תואר בחולים עם הפרעת הולכה מסוג LBBB ומקטע QRS של 130-149 מילי-שניות. בקבוצה זו, בנשים תוארה ירידה של 76% בשיעורי אי-ספיקת לב או תמותה (הבדל אבסולוטי בין CRT-D ובין ICD של 23%, יחס סיכון של 0.24, P<0.001) וירידה של 76% בשיעורי התמותה בלבד (הבדל אבסולוטי של 9%, יחס סיכון של 0.24, P=0.03), בעוד שלא תוארו הבדלים משמעותיים בתועלת בגברים עם אי-ספיקת לב או תמותה (הבדל אבסולוטי של 4%, יחס סיכון של 0.85, p=0.38) או תמותה בלבד (הבדל אבסולוטי של 2%, יחס סיכון של 0.86, p=0.60).

בגברים ובנשים עם LBBB לא תועדה תועלת להשתלת CRT-D עם מקטע QRS קצר מ-130 מילי-שניות, בעוד שבשני המינים תוארה תועלת לטיפול בנוכחות LBBB ומקטע QRS של 150 מילי-שניות ומעלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לממצאי המחקר חשיבות רבה מאחר והנחיות עדכניות בנושא הגבילו את ההתוויה העיקרית (Class I) להשתלת CRT-D בחולים עם LBBB ומקטע QRS של 150 מילי-שניות ומעלה. למרות שההנחיות קובעות התוויה בדרגה IIa בחולים עם LBBB ומקטע QRS של 120-149 מילי-שניות, ממצאי המחקר חשובים מאחר ובנשים סבירות נמוכה יותר להשתלת CRT-D, בהשוואה לגברים. המחקר מדגים את התועלת של שילוב נתונים ממספר מחקרים קליניים.

JAMA Intern Med. Published online June 23, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה