טיפול בהרצפטין מביא לשיפור תוצאות ממאירות שד גרורתית (Cochrane Database Syst Rev)

משטרי טיפול הכוללים הרצפטין (Trastuzumab) מביאים לשיפור תוצאות הטיפול בנשים עם ממאירות שד גרורתית, אך גם מלווים בסיכון מוגבר לתופעות לוואי קרדיווסקולאריות, כך עולה מתוצאות סקירה סיסטמית חדשה, שפורסמו במהדורת 12 ביוני של Cochrane Database of Systematic Reviews.

בנשים עם ממאירות חיובית ל-HER2 לרוב פרוגנוזה גרועה יותר. Trastuzumab מעכבת באופן סלקטיבי את מסלול HER2 ומחקר קודם מצא כי הטיפול יעיל, אם כי קיים חשש מפני רעילות לבבית חולפת ועליה ארוכת טווח בסיכון לגרורות למערכת העצבים המרכזית.

החוקרים בחנו את העדויות בנוגע ליעילות והבטיחות של טיפול ב- Trastuzumab בכללותו ובהקשר לטיפול משולב בנשים עם ממאירות שד גרורתית , חיובית ל-HER2.

כל שבעת המחקרים כללו טיפול משולב: בארבעה מחקרים, Trastuzumab ניתן כחלק מטיפול הכולל טקסנים, אנתרציקלינים, או Capecitabine; בשני מחקרים בנשים לאחר-מנופאוזה, Trastuzumab ניתן עם טיפול הורמונאלי ובמחקר אחד, Trastuzumab ניתן ביחד עם Lapatinib.

הגיוס למחקר הופסק בשלב מוקדם בשלושה מחקרים, ובשלושה מחקרים למעלה ממחצית מהנשים בקבוצת הביקורת קיבלו היתר לחצות לטיפול ב- Trastuzumab כאשר המחלה התקדמה.

בחמישה מהמחקרים, Trastuzumab הומשך עד להתקדמות המחלה כטיפול קו-ראשון, ובשני מחקרים אחרים, הטיפול ב- Trastuzumab ניתן עם התקדמות.

שיעורי ההישרדות הכוללים השתפרו ב-18% עם טיפול ב- Trastuzumab (p=0.004), ושיעורי ההישרדות ללא-התקדמות השתפרו ב-39% עם Trastuzumab (p<0.00001).

מצד שני, טיפול ב- Trastuzumab לווה בעליה של פי 3.49 בסיכון לאי-ספיקת לב, עליה של פי 2.65 בסיכון לירידה במקטע הפליטה של חדר שמאל, ועליה אפשרית בסיכון לנויטרופניה.

אין מספיק נתונים בכדי להגיע למסקנות חד-משמעיות בנוגע להתקדמות מערכת העצבים המרכזית, תמותה על-רקע הטיפול ואיכות החיים.

החוקרים לא זיהו משטרי טיפול הכוללים Trastuzumab יעילים או רעילים יותר או פחות, למעט שילוב עם אנתרציקלינים, שלווה בעליה בסיכון לרעילות לבבית חמורה. בנשים עם ממאירות גרורתית התקדמות תחת טיפול בהרצפטין חשוב לשקול את המשך או הפסקת הטיפול בהרצפטין, או להחליף לאפשרויות טיפול אחרות: Lapatinib, Pertuzumab ו-TDM-1. גישת הטיפול האופטימאלית בקבוצה גדלה זו עדיין שנויה במחלוקת.

Cochrane Database Syst Rev 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה