סיבוכים נדירים עקב שימוש בצמנט עצם בניתוחי ירך (BMJ Open.)

השימוש בצמנט עצן בניתוחי ארתרופלסטיה של הירך עקב שבר צוואר ירך מלווים במקרים נדירים בתמותה בתר-ניתוחית או נזקים חמורים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת BMJ Open.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות מקרים של תסמונת BCIS (Bone Cement Implantation Syndrome) שדווח למערכת NRLS (National Reporting and Learning System) בין השנים 2005-2012 באנגליה וויילס.

במערכת התקבלו דיווחים אודות 360 מקרים של BCIS במהלך תקופה זו, עם 62 מקרי תמותה או נזק חמור, כך שמבור במקרה אחד לכל 2,900 ניתוחי המיארתרופלסטיה של הירך עקב שבר צוואר ירך. במערכת התקבלו 39 דיווחים אחרים של תמותה או נזק חמור בשל ניתוחי ירך שונים או ניתוחי ירך ללא פירוט על סוג הניתוח או ההתוויה לניתוח. גילאי המטופלים נעו בין 66-100 שנים.

מבין 62 המקרים המדווחים, תועדו 41 מקרי תמותה, 33 מהם על שולחן הניתוח (80%). במרבית המקרים (89%) חלה הידרדרות חדה בתוך שלוש דקות לאחר הכנסת צמנט. מבין החולים ששרדו, 14 עברו החייאה עקב דום לב ושבעה עקב מצבים אחרים, כולם אירעו מיידית.

כ-75% ממקרי התמותה אירעו לאחר שסוכנות ה-National Patient Safety Agency פרסמה הנחיות למנתחים לנקוט משנה זהירות בשימוש בצמנט ולהקפיד על בחירה הולמת של החולים, כמו גם טכניקת הרדמה וטכניקת ניתוח. עם זאת, העדר המלצה להימנע משימוש בצמנט מעיד על העדר עדויות זמינות ודעות מומחים בנושא.

הערכת נתוני NRLS, הכוללת מידע אודות כ-56 מיליון חולים, עשויה לסייע בזיהוי דפוסי סיבוכים נדירים אך חמורים, שייתכן ולא יזוהו בצורה אחרת. דיווחי מקרים מעידים כי BCIS הינה תסמונת נדירה, וייתכן כי במקרים אלו השימוש בצמנט מלווה בתועלת העולה על הסיכונים של BCIS.

החוקרים מסכמים וכותבים כי למרות שמדובר בתופעה נדירה, תסמנות BCIS תורמת לכלל מקרי התמותה על-רקע שימוש בצמנט בניתוחי המיארתרופלסטיה של הירך.

BMJ Open. Published online June 12, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה