שילוב תרופתי משפר את תוצאות הטיפול בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (מתוך כנס EULAR)

בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית בשלב מוקדם, שלא קיבלו טיפול קודם ב-Methotrexate, תוארו תוצאות טובות יותר משמעותית עם טיפול משולב ב-Tocilizumab (אקטמרה) עם Methotrexate (מתוטרקסט), בהשוואה לטיפול בכל תרופה בנפרד, כך עולה מניתוח נתונים ממחקר חדש, שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם EULAR (European League Against Rheumatism).

במסגרת המחקר חולקו 1,157 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, שלא קיבלו טיפול קודם במתוטרקסט ועם מחלה במשך פחות משנתיים, לטיפול ב-Tocilizumab במינון 4 או 8 מ”ג, כל ארבעה שבועות, עם מתוטרקט, Tocilizumab במינון 8 מ”ג כל ארבעה שבועות בלבד, או מתוטרקסט בלבד.

איכות החיים של החולה נבחנה באמצעות מדד SF-36 (Short-Form 36), כאשר במדד הגופני, השינוי מתחילת המחקר עם טיפול במתוטרקסט בלבד עמד על 9.4 לאחר שישה חודשים ועל 10.7 לאחר שנה אחת, בעוד שהשינוי עם טיפול משולב עם Tocilizumab במינון 8 מ”ג עמד על 12.1 ו-13.5. במדד הנפשי של השאלון, השינויים מתחילת המחקר בקרב מטופלים במתוטרקסט עמדו על 5.4 ו-6.2 לאחר שישה חודשים ולאחר שנה אחת, בהשוואה ל-7.9 ו-8.3 עם הטיפול המשולב.

משאלוני HAQ-DI (Health Assessment Questionnaire Disability Index), להערכת פעילויות דוגמת הליכה, לבוש ואכילה, בחולים שטופלו ב-Tocilizumab במינון 8 מ”ג, פעם בחודש, עם Methotrexate, תואר שינוי של 0.78- מתחילת המחקר ועד לאחר שישה חודשים ושל 0.81- לאחר שנה אחת. מנגד, באלו שטופלו ב-Methotrexate בלבד תועד שינוי של 0.61- ו-0.64- בשתי נקודות הזמן, כאשר טיפול ב-Tocilizumab בלבד הביא לשינוי של 0.65- ו-0.67-.

בסולם VAS (Visual Analog Scale), מדדי הכאב בתחילת המחקר עמדו על 60 נקודות, בממוצע, עם הערכת PGA (Patient Global Assessment) של 65 נקודות. השיפור במדדי דירוג אלו תועד כבר לאחר שבועיים מהתחלת הטיפול, והיה הבולט ביותר בקרב מטופלים בשילוב Tocilizumab במינון 8 מ”ג עם מתוטרקסט.

לאחר שנה אחת, בחולים בקבוצת הטיפול המשולב תועדה ירידה של 43.3 נקודות במדדי כאב וירידה של 45.9 נקודות במדדי PGA, בעוד שטיפול במתוטרקסט בלבד הביא לירידה של 34.6 ו-36.7 נקודות, בהתאמה.

החוקרים מדווחים גם על תוצאה בעלת חשיבות קלינית במדדי PGA עם שיפור של 50% לפי הגדרות ה-American College of Rheumatology, 67.7% מהחולים שקיבלו טיפול משולב עם Tocilizumab במינון 8 מ”ג הגיבו לטיפול, זאת בהשוואה ל-52.1% מהמטופלים במתוטרקסט בלבד ו-60% מאלו שטופלו ב-Tocilizumab בלבד.

ממצאים אלו מאשרים כי טיפול אגרסיבי ומוקדם בתרופות ביולוגיות, דוגמת Tocilizumab, עשוי להביא לשיפור משמעותי בתפקוד הגופני ובאיכות החיים, מרכיבים של המחלה להם חשיבות רבה עבור החולים.

EULAR 2014

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה