הערכת חשיבות השימוש במכשיר CPAP וירידה במשקל בטיפול בדום נשימה חסימתי בשינה (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי במבוגרים עם השמנת-יתר ודום נשימה חסימתי בשינה, שילוב שימוש במכשיר CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) עם התערבות לירידה במשקל לא הביאה להפחתת רמות CRP בהיקף גדול יותר מכל התערבות בנפרד. מניתוח משני של התוצאות עלה כי הפחתת משקל לוותה בירידה אינקרמנטלית בתנגודת לאינסולין וברמות טריגליצרידים בדם, כאשר לוותה בשימוש במכשיר CPCP. בנוסף, היענות למשטר של ירידה במשקל ושימוש במכשיר CPAP עשוי להביא לירידה אינקרמנטלית בלחץ הדם, בהשוואה לכל התערבות בנפרד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנת-יתר ודום נשימה חסימתי בשינה נוטים להופיע יחד והפרעות אלו נקשרו עם תהליכי דלקת, תנגודת לאינסולין, דיסליפידמיה ולחץ דם גבוה, אך הקשר הסיבתי בין הפרעות אלו אינו מובן היטב.

במסגרת המחקר הנוכחי חולקו באקראי 181 חולים עם השמנת-יתר, דום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית-עד-חמורה ורמות CRP בדם של מעל 1.0 מ”ג לליטר, לטיפול במכשיר CPAP, התערבות להפחתת משקל, או שילוב של שימוש במכשיר CPAP עם התערבות לירידה במשקל למשך 24 שבועות. החוקרים בחנו את ההשפעה האיקרמנטלית של כל התערבות ושילוב ההתערבויות על רמות CRP (תוצא הסיום העיקרי), רגישות לאינסולין, רמות שומנים בדם ולחץ הדם.

מבין 146 המשתתפים עם נתוני מעקב זמינים, באלו שחולקו להתערבות להפחתת משקל בלבד ובאלו שחולקו להתערבות להפחתת משקל ושימוש במכשיר CPAP תועדה ירידה ברמות CRP, תנגודת לאינסולין ורמות טריגליצרידים בדם. שינויים אלו לא תוארו בקרב משתתפים שטופלו במכשיר CPAP בלבד. ירידה בלחץ הדם תוארה בשלוש הקבוצות. לא תועדה השפעה אינקרמנטלית משמעותית על רמות CRP עם שילוב שתי ההתערבויות, בהשוואה לכל אחת מההתערבויות בנפרד.

הירידה בתנגודת לאינסולין ורמות טריגליצרידים בדם הייתה גדולה יותר עם ההתערבות המשולבת, בהשוואה לקבוצת הטיפול במכשיר CPAP בלבד, אך לא זוהו הבדלים משמעותיים בערכים אלו בין ההתערבות המשולבת ובין התערבות להפחתת משקל בלבד.

מניתוח הנתונים לפי פרוטוקול המחקר, שכלל 90 משתתפים שענו על הקריטריונים שהוגדרו מראש להיענות, עלה כי ההתערבות המשולבת הביאה לירידה גדולה יותר בלחץ הדם הסיסטולי ובלחץ העורקי הממוצע, בהשוואה לכל אחת מההתערבווית בנפרד.

N Engl J Med 2014; 370:2265-2275

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה