האם יש מקום להתערבות במחלת עורקים כלילית שאינה גורמת לחסימה משמעותית? (מתוך כנס SCAI)

מתוצאות נתוני מחקר PRAMI (Preventive Angioplasty in Acute Myocardial Infarction) עולה כי דרגת ההיצרות בעורקים שאינם אחראיים למחלה מלווה בסיכון להתפתחות אירועים עתידיים, אך גם חולים עם חסימה בינונית שאינם מטופלים בזמן Primary PCI צפויים לפתח אירועים כליליים בעתיד. ממצאי המחקר הוצגו במהלך כנס SCAI (Society for Cardiovascular Angiography and Intervention ).

מהממצאים עולה כי כאשר בוחרים לטפל רק בהיצרויות באחוזים גבוהים במהלך טיפול בעורקים כליליים שאינם אחראיים למחלה הנוכחית במסגרת Primary PCI, עלולים לפספס אירועים רבים הניתנים למניעה.

ההנחיות הנוכחיות ממליצות כנגד טיפול בנגעים שאינם גורמים למחלה המלצה שעוררה מחלוקת בעקבות הממצאים העיקריים ממחקר PRAMI שפורסם במהלך כנס ה-ESC בשנת 2013. במחקר PRAMI, שתוצאותיו פורסמו במקביל בכתב העת New England Journal of Medicine, מצאו החוקרים כי טיפול בנגעים שאינם גורמים למחלה במהלך Primary PCI הפחית את הסיכון לאירועים לבביים מג’וריים (תמותה לבבית, אוטם לבבי לא-פטאלי ואנגינה עמידה לטיפול עם איסכמיה).

החוקרים התמקדו בקבוצת החולים עם נגעים שאינם אחראיים למחלה ולא טופלו, תוך סיווג החולים לפי דרגת ההיצרות בנגעים החמורים ביותר, שאינם אחראיים למחלה, בכל מטופל. כל המדידות נערכו במעבדת צנתורים עם אנגיוגרפיה כלילית כמותית.

בחולים עם החסימה החמורה ביותר (היצרות של 95-99%) תועד הסיכון הגבוה ביותר לסיבוכים לבביים מג’וריים (47% מהחולים). עם זאת, בחולים עם היצרות של 75-94% ואף 50-74% תוארו גם סיבוכים לבביים מג’וריים, בשיעור של 23% ו-14%, בהתאמה.

החוקרים מסבירים כי כאשר קובעים סף טיפול בהיצרויות בחומרה של 95-99%, צפויים לזהות רק 20% מהנגעים האחראיים לאירועים העתידיים ולפספס 80% מהאירועים העתידיים הניתנים למניעה. במידה וערך הסף נקבע על 75%, אזי ניתן לזהות 80% מהנגעים האחראיים לסיבוכים עתידיים, אך לפספס 20%. לכן, כאשר בוחרים בסף היצרות של 50% ניתן לזהות את כל האירועים העתידיים.

החוקרים מדגישים עוד כי כל המקרים של אוטם שריר הלב היו ספונטאניים ולא עליות טרופונין סביב פרוצדורות, שלא נכללו כחלק מתוצא הסיום העיקרי במחקר PRAMI. יתרה מזאת, התועלת של PCI מניעתי של נגעים שאינם אחראיים למחלה הנוכחית תועדה בתוך החודש הראשון לאחר הטיפול הראשון, ממצאים להם חשיבות בכל הנוגע לפרוצדורות המבוצעות בשלבים.

החוקרים מוסיפים כי מסקר בקרב רופאים בארצות הברית ומחוץ לארצות הברית, בו נשאלו רופאים אם מאמינים כי אנגיופלסטיה מונעת של כל הנגעים הגורמים להיצרות כלילית של מעל 50%, ללא אוטם, וניתנים לטיפול במהלך צנתור, תמנע אוטמים עתידיים של שריר הלב וסיבוכים קרדיווסקולאריים, רק 15% מהרופאים השיבו בחיוב. 31% מהרופאים בארצות הברית ו-47% מהרופאים מחוץ לארצות הברית השיבו כי גישת טיפול זו לא תמנע אוטמים של שריר הלב או סיבוכים לבביים.

בכוונת החוקרים לאסוף נתונים למחקר PRAMI 2, מחקר להערכה מקיפה יותר של מועד ביצוע PCI לנגעים שאינם גורמים לחסימה בחולי STEMI. מחקר אקראי ומבוקר גדול נוסף, בשם COMPLETE , מגייס כעת חולים בקנדה וארצות הברית.

מתוך כנס SCAI

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה