טיפול ב-Liraglutide יעיל בחולים עם סוכרת מסוג 1 ובמטופלים שמנים (מתוך כנס ה- AACE)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי Liraglutide הינו טיפול יעיל בחולים עם סוכרת מסוג 1, כאשר ניתן בשילוב עם טיפול באינסולין, וכתכשיר להפחתת משקל במטופלים ללא-סוכרת, כך מדוחים חוקרים במהלך הכנס השנתי מטעם ה-AACE (American Association of Clinical Endocrinologists).

במחקר אקראי מבוקר שכלל טיפול ב- Liraglutide במינון 1.8 מ”ג, מצאו החוקרים כי הטיפול התרופתי הביא לשיפור בערכי HbA1c וברמות הסוכר בדם בצום בחולים עם סוכרת מסוג 1, בהשוואה לפלסבו. יתרה מזאת, מנתוני מחקר SCALE עלה כי במטופלים ללא-סוכרת תועדה ירידה גדולה יותר משמעותית במשקל הגוף עם טיפול ב- Liraglutide בהשוואה לפלסבו (8%- לעומת 2.6%-).

במחקר מוקדם שערכו החוקרים הם מצאו כי Liraglutide הביא לשיפור איזון רמות הסוכר בדם, כאשר ניתן כתוספת לאינסולין בחולים עם סוכרת מסוג 1, ולכן החליטו לערוך מחקר אקראי ומבוקר להערכת ההשפעות של Liraglutide בחולים עם סוכרת מסוג 1.

מדגם המחקר כלל 72 חולים, שחולקו באקראי לפלסבו או אחד משלושה מינונים של Liraglutide (0.6 מ”ג, 1.2 מ”ג או 1.8 מ”ג) במשך 12 שבועות.

מהנתונים עלה כי התרופה הביאה לשיפור משמעותי באיזון רמות הסוכר בדם בחולים שטופלו בשני המינונים הגבוהים של התרופה על-פי רמות הסוכר בדם בצום, עם ירידה של כ-10 מ”ג לד”ל. עם זאת, הירידה בערכי HbA1c הייתה משמעותית רק עם טיפול במינון של 1.2 מ”ג (0.8%-, p<0.05).

עם זאת, עליה משמעותית במשך הזמן בו ערכי הסוכר היו מאוזנים תוארה רק עם טיפול במינון של 1.8 מ”ג אך משך הזמן בו ערכי הסוכר היו גבוהים (160-240 מ”ג לד”ל) או גבוהים מאוד (240 מ”ג לד”ל ומעלה) היה קטן יותר הן בקרב מטופלים במינון של 1.2 מ”ג והן בקרב מטופלים במינון של 1.8 מ”ג.

בשתי הקבוצות משך הזמן בו ערכי הסוכר היו נמוכים מ-55 מ”ג לד”ל היה קטן יותר, ובשתי הקבוצות נרשמה ירידה במינון אינסולין.

ירידה משמעותית במשקל הגוף תועדה בכל המטופלים בתרופה, גם באלו תחת טיפול במינון הקטן של Liraglutide (0.6 מ”ג).

החוקרים סיכמו וקבעו כי לממצאי המחקר השלכות משמעותיות על הטיפולים העתידיים בחולים עם סוכרת מסוג 1.

במחקר SCALE חולקו מטופלים שמנים עם וללא קדם-סוכרת לפלסבו או Liraglutide במינון 3 מ”ג מינון גבוה יותר מהמינון הגבוה ביותר המשמש בחולים עם סוכרת מסוג 2 והיו במעקב במשך 56 שבועות להערכת ההשפעות של ירידה במשקל ושמירה על הירידה במשקל. כל המטופלים נכשלו בניסיונות קודמים להפחתת משקל עם תזונה ופעילות גופנית.

החוקרים מדווחים על ירידה משמעותית במשקל הגוף עם טיפול במינון-גבוה של Liraglutide, בהשוואה לפלסבו, עם ירידה ממוצעת של 8% במשקל הגוף באלו שקיבלו את הטיפול התרופתי, בהשוואה לירידה של 2.6% בלבד במטופלים בפלסבו.

החוקרים מדווחים כי בשיעור גבוה יותר של חולים תועדה ירידה של 5% ו-10% במשקל הגוף עם הטיפול התרופתי בהשוואה לפלסבו. הם גם תיעדו שיפור גדול יותר בהיקף המותניים, מדד מסת הגוף, רמות סוכר בדם בצום, ערכי HbA1c, לחץ דם ורמות שומנים בדם בהשוואה לפלסבו.

באותה עת, פרופיל הבטיחות של התרופה היה דומה לזה שתואר במחקרים קודמים, למרות שניתן במינון הרבה יותר גבוה. תופעות הלוואי הנפוצות כללו בחילות, שלשולים ועצירות. כמו כן, תועדה היארעות מעט גבוהה יותר של בעיות בכיס המרה עם הטיפול התרופתי (2.7 אירועים לכל 100 לעומת 1.0 ל-100), כמו גם שכיחות גבוהה יותר של דלקת לבלב חדה (0.3 אירועים ל-100 לעומת 0.1 אירועים ל-100 מטופלים), אם כי ההיארעות הכוללת הייתה נמוכה.

מתוך כנס ה- AACE

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה