דפוסי התפתחות השמנת-יתר לפני אבחנת סוכרת מסוג 2 (PLoS Med)

במאמר שפורסם בכתב העת PLoS Medicine מדווחים חוקרים על שלושה דפוסי השמנת-יתר המופיעים לפני אבחנת סוכרת עם מאפיינים נפרדים של עמידות לאינסולין וגורמי סיכון אחרים למחלות לב ומחלות מטבוליות בבריטניה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם סוכרת מסוג 2 שונים מאוד זה מזה בכל הנוגע לדרגת ההשמנה בעת האבחנה. להערכת ההטרוגניות של סוכרת מסוג 2, הם ביקשו לאפיין את דפוסי השינוי במדד מסת הגוף וגורמי סיכון אחרים למחלות לבביות ומטבוליות לפני האבחנה של סוכרת מסוג 2.

מדגם המחקר כלל 6,705 משתתפים ממחקר Whitehall II, מחקר פרוספקטיבי תצפיתי של משתתפים מלונדון. גברים ונשים לבנים, ללא סוכרת בתחילת המחקר, היו במעקב עם בדיקות קליניות במרווחים של חמש שנים בין השנים 1991-2009, למשך חציון של 14.1 שנים. סוכרת מסוג 2 התפתחה ב-645 חולים ו-6,060 לא פיתחו סוכרת במהלך המעקב.

הערכת מגמות היארעות סוכרת שימשה לזהות דפוסי מדד מסת גוף לפני המחלה והחוקרים בחנו את מגמות גורמי הסיכון למחלות לב ומחלות מטבוליות.

מהממצאים עולים שלושה דפוסים של שינוי במדד מסת הגוף מרבית המשתתפים השתייכו לקבוצת “עודף-משקל יציב” (604 משתתפים, 94%), עם מדד מסת גוף יציב יחסית בקטגורית עודף-משקל לאורך המעקב. במשתתפים אלו נרשמה החמרה קלה בתפקוד תאי ביתא וברגישות לאינסולין החל מחמש שנים לפני האבחנה. בקבוצה קטנה של “עליה מתקדמת במשקל” (15 משתתפים) תואר דפוס של עליה עקבית במשקל לפני האבחנה. עליה ליניארית בלחץ הדם ועליה אקספוננציאלית ברגישות לאינסולין מספר שנים לפני האבחנה נלוו לעליה במשקל. הקבוצה השלישית כללה “השמנת-יתר עקבית” (26 משתתפים), שכללה משתתפים עם השמנת-יתר חמורה לאורך כל 18 השנים לפני אבחנת סוכרת. במשתתפים אלו תואר פיצוי ראשוני של תאי ביתא ולאחר מכן אובדן תאי ביתא, כאשר הרגישות לאינסולין הייתה יחסית יציבה.

החוקרים כותבים כי אעפ”י שיש להשלים מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר, במרבית החולים תועדה עליה מתונה במשקל לפני האבחנה. ממצאים אלו מציעים כי ייתכן וגישות המתמקדות בירידה קטנה במשקל הגוף בכלל האוכלוסייה יעילות יותר מהקדשת תשומת הלב לירידה במשקל במטופלים בסיכון גבוה.

PLoS Med. 2014 Feb

לידיעה ב-PubMed

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה