התועלת של גישה שמרנית לטיפול במומים עורקיים-ורידיים במוח (JAMA)

גישה שמרנית לטיפול במום עורקי-ורידי במוח (Brain Arteriovenous Malformation) מלווה בתוצאות טובות יותר בטווח הארוך, בהשוואה לטיפול התערבותי בחולים שהיו במעקב למשך עד 12 שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA.

הדמיון בתוצאות המחקר הנוכחי לממצאי מחקר ARUBA וההבדל העקבי בין התוצאות של גישה שמרנית והתערבות במהלך 12 שנות מעקב במחקר, תומכים בעדיפות של גישה שמרנית על-פני התערבות במקרים של מום עורקי-ורידי ללא קרע.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מומחים אלו מלווים בסיכון שנתי לדימום תוך-גולגולתי של 1%; עם זאת, ממחקרים עולה כי הדימום עלול להיות פטאלי ב-12% מהמקרים, וההחלטה על גישה הולמת במצבים אלו עשויה להיות מאתגרת.

מדגם המחקר כלל 204 חולים בגילאי 16 שנים ומעלה, עם אבחנה של bAVM ללא קרע, בין 1999 ועד 2003 או בין 2006 ועד 2010, שהיו במעקב למשך 12 שנים.

מבין החולים, 101 היו מיועדים לגישה שמרנית (5 מהם עברו בסופו של דבר התערבות לאור דימום תוך-גולגולתי במהלך המעקב) ו-103 עברו התערבות. ההתערבויות כללו אמבוליזציה אנדווסקולארית, הסרה נוירו-כירורגית, ו/או רדיו-כירורגיה סטריאוטקטית.

לאחר חציון מעקב של 6.9 שנים, כאשר 94% מהמשתתפים השלימו את המחקר,  במשתתפים בקבוצת הטיפול השמרני תועד שיעור נמוך יותר של התקדמות לתוצא הסיום העיקרי של מוגבלות ממושכת או תמותה במהלך ארבע שנות המעקב הראשונות, בהשוואה לאלו בקבוצת ההתערבות (36 לעומת 39 אירועים, יחס סיכון מתוקן של 0.59). עם זאת, השיעורים היו דומים לאחר ארבע שנות המעקב הראשונות.

טיפול שמרני לווה בשיעור נמוך יותר של התוצא המשני של אירוע מוחי תסמיני, לא-פטאלי, או תמותה עקב AVM, מפרצת עורקית נלווית, או התערבות במהלך 12 שנות המעקב הראשונות (14 לעומת 38 אירועים בקבוצת ההתערבות, יחס סיכון מתוקן של 0.37).

חולים בקבוצת ההתערבות היו צעירים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של חולים שהתייצגו עם אירוע פרכוסי וחולים שעברו אנגיוגרפיה בצנתור. כמו כן, שיעור החולים עם מפרצת בקוטר מקסימאלי של 6 ס”מ ומעלה היה נמוך יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים בגילאי 16 שנים ומעלה, שאובחנו עם מום עורקי-ורידי מוחי, ללא קרע, גישת טיפול שמרנית לוותה בתוצאות קליניות טובות יותר לאור 12 שנים, בהשוואה להתערבות. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

JAMA. 2014;311:1661-1669

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה