ההשפעה של רמות וויטמין D על משק הסוכר בגוף (J Nutr)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי דרושה רמת 25-Hydroxyvitamin D (וויטמין D) של מעל 26 ננוגרם למ”ל על-מנת לשמור על מטבוליזם תקין של סוכר בגוף, בנשים שמנות לאחר-מנופאוזה. בנשים עם ריכוז וויטמין D בדם ברמה זו ומעלה תוארו מדדים נמוכים יותר של שומן בגוף וערכי סוכר, אינסולין וטריגליצרידים בדם, בהשוואה לנשים עם רמות וויטמין D נמוכות יותר.

ערך הסף נמוך מהטווח המינימאלי של וויטמין D המומלץ ע”י ה-Endocrine Society (30 ננוגרם למ”ל), אך גבוה מהסף המומלץ ע”י ה-Institute of Medicine (20 ננוגרם למ”ל); עם זאת, שתי ההנחיות מבוססות על מחקרים להערכת בריאות העצם. מהמחקר הנוכחי עולה כי במידה ומעוניינים להגדיר ערך סף של רמות וויטמין D, יש לקחת בחשבון סוגיות אחרות מעבר לעצם.

מהתוצאות עולה כי המלצות ה-Institute of Medicine לערכים של 20 ננוגרם למ”ל הן ככל הנראה נמוכות מדי. חשוב מכך, מהנתונים עולה עוד כי ערך הסף לרמות מספקות של הוויטמין דומה בנשים לבנות ושחורות.

עם זאת, מדובר במחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, בעל מספר מגבלות ולכן דרוש מחקר התערבותי, פרוספקטיבי בנשים שחורות ולבנות, לאישור הממצאים לפיהם ריכוז וויטמין D של 26 ננוגרם למ”ל ומעלה יביא לשיפור משק הסוכר והרגישות לאינסולין, עם שיפור קל בלבד עם ערכים גבוהים יותר.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של וויטמין D על הסבילות לסוכר, עמידות לאינסולין וגורמי סיכון אחרים למחלות לב וכלי דם. אוכלוסיית המחקר כללה נשים שמנות ושחורות, להן סיכוי גבוה יותר לחסר וויטמין D.

החוקרים ערכו מחקר חתך שכלל 83 נשים שחורות ו-156 נשים לבנות עם עודף משקל או השמנת-יתר. כל הנשים היו לאחר מנופאוזה, בעלות אורח חיים סדנטרי. המשתתפות לא סבלו מסוכרת ולקחו חלק במחקרים שנערכו במרכז הרפואי בין יוני 1995 ועד יולי 2009, עם בדיקות להערכת רמות הסוכר בדם צום ורמות הסוכר שעתיים לאחר העמסת סוכר. בדיקות נוספות כללו הערכה של עמידות לאינסולין, רמות IGF-1, PTH, כושר אירובי, הרכב הגוף (באמצעות בדיקת DEXA), שומן בטני ושומן ויסארלי ורמות לחץ דם.

החוקרים מדווחים על קשר הפוך בין ריכוז וויטמין D ובין רמות סוכר בדם בצום, רמות אינסולין בצום, רמות אינסולין שעתיים לאחר ארוחה, עמידות לאינסולין, שומן בטני וויסארלי, אחוז שומן, רמות PTH וטריגליצרידים. לא זוהה קשר בין רמות וויטמין D ובין לחץ דם, רמות שומנים בדם (למעט טריגליצרידים) או כושר גופני.

J Nutr. 2014;144.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה