הערכת הסיכון למיקרואנגיופתיה תרומבוטית עם טיפול באינטרפרון-ביתא בחולי טרשת נפוצה (N Eng J Med)

במכתב לעורך שפורסם במהדורת 27 במרץ בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים מומחים על ארבעה מקרים של מיקרואנגיופתיה תרומבוטית חמורה ואף פטאלית, בעקבות טיפול בפורמולת אינטרפרון ביתא חדשה, Rebif, בחולים עם טרשת נפוצה.

לרשויות הבקרה בבריטניה הגיעו שישה דיווחים נוספים אודות הפרעות הקשורות ל-TMA (Thrombotic Microangiopathy) ואותה פורמולה של אינטרפרון ביתא, שאושרה לשימוש באירופה בשנת 2007. המומחים קוראים למומחים להגביר את תשומת הלב לסימנים המרמזים לתופעת הלוואי הנדירה הזו של אינטרפרון ביתא בחולי טרשת נפוצה.

אעפ”י שפורמולה ספציפית זו של אינטרפרון ביתא אינה זמינה בארצות הברית, מומחים בארצות הברית צריכים להכיר את התופעה המטרידה והמסוכנת. עם זאת, במאמר שפורסם במהדורת מאי של כתב העת MS and Related Disorders תיארו מומחים שמונה מקרים של TMA בחולי טרשת נפוצה שטופלו באינטרפרון, כאשר רק במקרה אחד מדובר היה בפורמולת Rebif ומקרים אחרים תוארו עם טיפול ב-Betaseron או Avonex.

למקרים מדרום סקוטלנד מאפיינים קליניים משותפים, כאשר כל ארבעת המקרים אובחנו עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית, והטיפול באינטרפרון נסבל-היטב במשך שנים רבות. כל החולים התייצגו עם כשל כלייתי, יתר לחץ דם משמעותי ואנמיה המוליטית מיקרואנגיופתית. שני חולים סבלו מכאבי ראש עזים, אחד מהם פיתח גם פרכוסים. חולה אחד אובחן עם פרכוסים ובלבול. למרות ההתייצגות הדחופה, סקירה רטרוספקטיבית זיהתה שינויים כרוניים בכל דגימות ביופסיות הכליה.

בחודשים שקדמו לאבחנה, שלושה מהחולים אובחנו לראשונה עם יתר לחץ דם, הפרעות המטולוגיות והפרעה בתפקוד הכלייתי. הכותבים מציינים כי מאוחר יותר הם זיהו דפוס דומה במקרה פטאלי בבריטניה.

הערכת נתוני התרופה אישרה כי כל ארבעת המקרים הללו טופלו באינטרפרון ביתא רקומביננטי מאותו יצרן (Rebif). הערכה מפורטת לא זיהתה גורם אפשרי אחר ל-TMA.

אינטרפרון ביתא הינו הטיפול המשנה את מהלך המחלה הראשון שאושר לטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית ועדיין משמש באופן נרחב למחלה זו. מעט מאוד מקרים של TMA נקשרו עם אינטרפרון במהלך תשע השנים הראשונות בהן נערך ניטור אחר בטיחות הטיפול, אך לאחרונה חלה עליה בדיווחים ממדינות בהן אותה פורמולה המשמשת בבריטניה.

בין 1998 ועד 2013 התקבלו עשרה דיווחים על מקרים של TMA על-רקע טיפול באינטרפרון ביתא בבריטניה. בכל המקרים מדובר היה בתכשיר Rebif, ללא מקרים עם תכשירי אינטרפרון אחרים.

מאחר ומדובר בדיווחים התנדבותיים, העשויים להיות מושפעים מגורמים דוגמת חומרת התגובה לתרופה וסיווג האבחנה, ייתכן כי יש תת-דיווח של מקרים אלו. בדצמבר 2009, חברת מרק הוסיפה אזהרה לעלון הטיפול ב-Rebif בנוגע לקשר אפשרי עם TMA. בדצמבר 2013 רשויות הבקרה פרסמו עדכון בנוגע לבטיחות התרופה באשר לקשר אפשרי בין אינטרפרון ביתא ומיקרואנגיופתיה תרומבוטית.

לאור מקרים אלו, המומחים קוראים לרופאים לתת את הדעת לקשר האפשרי בין טיפול בתכשירים אלו ובין התפתחות TMA בחולים עם טרשת נפוצה, ללא תלות במשך הזמן אותו נטלו את הטיפול. הם קוראים להגביר את המודעות במרפאות לטיפול בטרשת נפוצה באשר לתופעת לוואי אפשרית זו

מעבר ללחץ הדם, אנזימי כבד ובדיקות שגרתיות אחרות בחולים עם טרשת נפוצה, המטופלים באינטרפרון ביתא, ייתכן כי יש מקום לעקוב אחר התפקוד הכלייתי. למרות שמדובר בתופעה נדירה מאוד, אירוע זה עשוי להיות חמור ואף פטאלי.

עם תשומת לב מוגברת, רופאים עשויים לזהות סימנים מוקדמים לסיבוכי TMA ולמנוע מצבים חמורים יותר.

N Eng J Med. 2014;370:1270-1271

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה