ההשלכות הרפואיות של השינוי במשקל הגוף בשנה הראשונה לאחר הלידה (Diabetes Care)

עליה בלחץ הדם, החמרת פרופיל השומנים בדם ועליה בתנגודת לאינסולין עשויים להופיע כולם כבר שנה לאחר הלידה, בנשים שאינן חוזרות למשקלן הבסיסי שטרם ההיריון במהלך חלון זמן קריטי של 3-12 חודשים לאחר הלידה. אלו המסקנות העולות ממחקר חדש, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Diabetes Care.

החוקרים מדווחים כי בנשים שלא ירדו במשקל 3-12 חודשים לאחר ההיריון תואר פרופיל לבבי-מטבולי שלילי, המעיד על סיכון למחלות לב וסוכרת. לדבריהם, זהו המחקר הפרוספקטיבי הראשון מסוגו, כאשר מחקרים רטרוספקטיביים ומחקרי חתך קודמים בחנו את הסוגיה אך לא סיפקו מידע אודות הופעת גורמי הסיכון בפועל. למיטב ידיעתם, אין מחקר פרוספקטיבי אחר שבחן את השינויים בגורמי הסיכון במספר נקודות זמן לאחר הלידה.

ההשפעה המצטברת של העליה במשקל לאחר הלידה בעקבות כל היריון במהלך חיי האישה תורמת בסופו של דבר לסיכון להתפתחות סוכרת ומחלות כלי דם. למרות זאת, אין עדויות ישירות התומכות בהשערה זו ומטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשלכות הלבביות ומטבוליות של דפוסי השינוי במשקל הגוף לאחר הלידה וציר הזמן במהלך השנה הראשונה לאחר ההיריון.

בעת הגיוס למחקר עברו 305 נשים הערכה של הפרופיל הלבבי ומטבולי בהריון , עם הערכה חוזרת 3 ו-12 חודשים לאחר הלידה. על-בסיס השינוי היחסי במשקל גופן בין המשקל לפני ההיריון ו-3 חודשים לאחר ההיריון (ירידה או עליה) ובין 3-12 חודשים לאחר ההיריון (עליה או ירידה), המשתתפות סווגו לארבע קבוצות: ירידה/ירידה, עליה/ירידה, ירידה/עליה, או עליה/עליה במשקל.

ב-81% מהנשים משקל הגוף היה גבוה יותר שלושה חודשים לאחר הלידה, בהשוואה למשקלן לפני ההיריון, כאשר 74.4% מהנשים ירדו במשקל ממשקלן לאחר 3 חודשים מהלידה ועד 12 חודשים לאחר הלידה.

לאחר שלושה חודשים לא זוהו הבדלים משמעותיים בלחץ הדם, רמות סוכר בדם בצום ושעתיים לאחר ארוחה, ערכי HDL, טריגליצרידים, HOMA-IR (Homeostasis Model Assessment of Insulin Resistance), אדיפונקטין או CRP. עם זאת, זוהו הבדלים מתונים בין ארבע הקבוצות בממוצע ערכי כולסטרול מסוג LDL וחלבוני ApoB. עם זאת, שנה לאחר הלידה, זוהו הבדלים ברורים בין הקבוצות, כאשר עליה במשקל במהלך 3-12 החודשים לאחר לידה לוותה בפרופיל לבבי ומטבולי שלילי, עם עליה פרוגרסיבית בלחץ הדם הדיאסטולי הממוצע, במדדי HOMA-IR, ערכי LDL ו-ApoB, מקבוצת הנשים בהם נרשמה ירידה במשקל לאחר 3 חודשים וירידה במשקל לאחר 12 חודשים, לאלו שעלו במשקל ולאחר מכן ירדו, לאלו שירדו במשקל ולאחר מכן עלו ועד אלו שעלו במשקל הן לאחר 3 חודשים והן לאחר 12 חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים מהמחקר עולה כי התקופה שלאחר הלידה הינה חלון זמן קריטי להופעת גורמי סיכון מטבוליים וקרדיווסקולאריים אלו.

Diabetes Care March 25, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה